Každý, kto využíva analytické nástroje Google, už určite zachytil príchod novej verzie Google Analytics 4. Táto platforma čerpá z rôznych komponentov ekosystému Google tak, aby uspokojila čo najviac potrieb marketingových špecialistov. Ak vás nová verzia Google Analytics láka a radi by ste si ju vyskúšali, pozrite sa s nami na všetky zmeny a novinky, ktoré so sebou prináša.
Ak ste si nedávno založili nový účet v Google Analytics, GA4 už funguje ako vaša predvolená verzia. Ešte stále ju pri registrácii môžete obísť cez rozšírené možnosti (po vyplnení základných údajov účtu), no prechod na Google Analytics 4 bude čoskoro nevyhnutný. Akým spôsobom nová verzia Google Analytics funguje a čo sa zmení na vyhodnocovaní údajov?
Nový dátový model založený na eventoch
Hlavným rozdielom medzi starým Universal Analytics a Google Analytics 4 je v spôsobe merania dát. Verzia GA4 je založená na strojovom učení a pracuje s event-based prístupom. GA4 zjednodušuje koncepciu zobrazenia stránky/obrazovky pomocou flexibilnejšieho systému udalostí a parametrov. Dátový model založený na udalostiach tak nahrádza systém zobrazení stránky a relácií.
Hlbšie prepojenie ekosystému Google
Google Analytics 4 teraz meria interakcie na webe aj v aplikáciách, takže môže získať prehľady o konverziách, ku ktorým dochádza v aplikácii aj na webe. Prehľady môžu obsahovať konverzie z platených kanálov Google a mimo Googlu, alebo organických kanálov, ako sú sociálne siete a e-maily. Vďaka tomu pochopíte kombinovaný dopad všetkých vašich marketingových aktivít. Hlbšia integrácia s Google Ads zase umožní vytvoriť relevantnejšie publikum, prostredníctvom ktorého môžete osloviť zákazníkov.
GA4 vám ponúka merania zamerané na zákazníka, namiesto fragmentácie podľa zariadenia alebo platformy. Vďaka veľkému objemu dát vygenerovaných používateľmi, ktorí si zapli prispôsobenie reklám, dokáže Google odhadnúť správanie celej vašej používateľskej základne naprieč zariadeniami. Tým vám poskytne celistvejší prehľad o interakcii návštevníkov s vašou stránkou.
GA4 tiež umožňuje lepšie pochopiť životný cyklus zákazníka, od akvizície, cez konverziu až po udržanie. Prehľady sú v tomto smere o niečo jednoduchšie, vďaka čomu rýchlo nájdete marketingové štatistiky založené na tej časti cesty zákazníka, ktorá vás zaujíma. Po novom by mal Analytics taktiež automaticky upozorňovať na trendy, ktoré vypočítava umelá inteligencia (napríklad upozorniť zvýšený dopyt na niektoré produkty).
Sledovanie aktivít na webe v reálnom čase
Pomocou prehľadu V reálnom čase môžete priebežne sledovať, čo sa na vašej stránke deje, ako aj faktory, ktoré ovplyvňujú vašu návštevnosť. Uvidíte aktívnych používateľov aj počet návštevníkov za posledných 30 minút, používateľov môžete rozdeliť podľa zdroja, média alebo kampane, sledovať udalosti, ktoré spúšťajú a konverzie, ktoré dokončili. Prehľad V reálnom čase vám tak umožní vyhodnotiť aj kampane s krátkym trvaním a prakticky okamžite sledovať, aký dopad má na návštevnosť nový príspevok na sociálnej sieti alebo publikovanie nového obsahu. Meranie KPI sa tak stáva jednoduchším.
Zameranie na súkromie používateľov
Zatiaľ čo Universal Analytics umožnil uchovávať user a event dáta až na 50 mesiacov, GA4 údaje o používateľoch uchováva len 14 mesiacov. Google sa tak snaží zohľadniť trend zvýšeného záujmu o ochranu súkromia návštevníkov stránok. Google Analytics 4 sa viac nechce spoliehať iba na súbory cookies, prepája Signály Google a strojové učenie, aby vyplnila prázdne riadky v údajoch o používateľoch.
Prediktívne metriky
Alebo strojové učenie v akcii. Google Analytics automaticky obohatí údaje predpoveďou budúceho správania používateľov:
- Pravdepodobnosť nákupu – pravdepodobnosť, že používateľ, ktorý bol aktívny za posledných 28 dní, zaznamená konkrétnu konverznú udalosť v priebehu nasledujúcich 7 dní. Momentálne sú podporované iba udalosti purchase, ecommerce_purchase a in_app_purchase.
- Pravdepodobnosť churn – pravdepodobnosť, že používateľ, ktorý bol vo vašej aplikácii alebo na vašom webe aktívny za posledných 7 dní, nebude aktívny počas nasledujúcich 7 dní.
- Predikcia výnosov – výnosy očakávané zo všetkých konverzií nákupu od používateľa, ktorý bol aktívny za posledných 28 dní počas nasledujúcich 28 dní.
Analytics teraz navrhne aj nové prediktívne publiká, ktoré môžete vytvoriť v nástroji na tvorbu publika. Okrem budovania publika môžete pomocou modulu Analýza použiť prediktívne metriky aj na analýzu svojich údajov. Pomocou techniky User Lifetime môžete napríklad určiť, ktorá marketingová kampaň vám pomohla získať používateľov s najvyššou pravdepodobnosťou nákupu.
Je potrebné okamžite prejsť na GA4?
Keďže ďalšie aktualizácie tejto verzie sú ešte na ceste, neodporúčame rušiť aktuálne merania do Google Analytics. V súčasnosti je najlepšie nasadiť duálne meranie, teda používať Google Analytics aj GA4 naraz. Ak nechcete prísť o svoje historické dáta a zároveň dopriať GA4 potrebný čas na zbieranie nových, môžete na web vložiť dve série kódu alebo pridať dodatočnú konfiguračnú značku cez Tag manager. Návod, ako na to, nájdete v článku Ako aktualizovať Google Analytics na GA4.