V tomto blogu vám priblížime, ako si efektívnejšie rozložiť rôzne typy rozpočtov na marketing a čo sa v danom budgete oplatí robiť. Online marketingový mix nie je len PPC reklama cez AdWords alebo Facebook. Investovať do nich má zmysel, ak máte aj nejaký väčší rozpočet. Hlavne si dajte pozor, či máte v poriadku webstránku, inak to môžu byť vyhodené peniaze.
Ak je rozpočet menší, bude rozumnejšie investovať do aktivít, ktoré tvoria trvalú hodnotu – blogy, linkbuilding, optimalizácia webstránky pre vyhľadávače alebo kvalitnejší obsah. Webstránka, ako konverzný kanál, má veľký dopad na efektivitu platených online kampaní. Preto si skôr, ako spustíte online kampane, preverte, či vaša webstránka vôbec bude predávať. Na to neprídete ani za deň alebo dva. Okrem auditu je potrebné zbierať a vyhodnocovať dáta z reálnych kampaní. Následne po 2 – 3 mesiacoch a pri určitom objeme dát sa viete reálne rozhodnúť o tom, kam smerovať rozpočet na vašu kampaň.
Marketingový rozpočet nie je náklad, ale investícia
Toto platí, ak si pod pojmom online marketing nepredstavujete PPC kampane v reklamných systémoch AdWords a Facebook. Ak ich prestanete platiť, nič vám nezostane. Ak robíte komplexný online marketing seriózne a budujete značku, webstránku, obsah a komunikujete, tak po vypnutí reklamy vám stále ostane niečo, čo vám bude prinášať zákazníkov a predaje.
Preto, ako pri každej investícii, sa oplatí investovať rozumne a rozložiť riziko. Rozumne z krátkodobého a dlhodobého pohľadu, ale aj vzhľadom na aktuálne potreby vášho podnikania – návratnosť investície a dosahovanie stanovených cieľov. Dôležitý je pomer investície (nákladov na vstupe) a následný hrubý obrat a iné metriky, ktoré prinášajú hodnotu. Tu si aspoň orientačne viete prepočítať hrubú návratnosť investície. (nejde o presný výpočet)
Ako si zvoliť správne rozloženie rozpočtu?
Nedá sa určite paušalizovať a ani jasne povedať, ako efektívne rozložiť marketingový rozpočet a je to veľmi individuálne pre každý e-shop. No niečo aj nám v agentúre pre klientov funguje viac a niečo zas menej.
Marketing do 1000 € mesačne
Nenazýval by som to ideálnym rozpočtom pre marketing, ale dá sa z neho niečo uvariť. Lepšie robiť niečo a začať, ako nerobiť nič. Dôležité je zamerať sa maximálne na 2 kanále, nerobiť PPC reklamy, ale zamerať sa miesto toho na povedomie o značke, zastabilizovať predajný cyklus, nastaviť porovnávače cien, zľavové portály, tvoriť kvalitný obsah, nastaviť jeho distribúciu a optimalizovať ho.
Začať treba analýzou, auditom webu a aktivít, nech sa malý rozpočet míňa efektívne. Nerobil by som Google AdWords, ale zameral sa na content marketing a sociálne siete (Facebook, Instagram, Linkedin), hlavne, ak ste nová značka. Nezabudnite na Google Business a nastavenie profilov na externých kanáloch
Marketing od 1000 € do 2000 € mesačne
Audit je skvelý začiatok aj v tomto prípade, dal by sa rozdeliť na audit webstránky, marketingu a SEO aktivít. Platí to isté, čo pre marketingový rozpočet v prvom prípade. Okrem toho sa dá viac investovať do kampaní na sociálnych sieťach, optimalizovať s ohľadom na aktuálne SEO trendy, spolupracovať s influencermi, linkbuilding, vlastné fotenie raz za čas (fotky predávajú) a skúsiť dynamický alebo statický remarketing cez sociálne siete a AdWords, prípadne nastaviť analytiku. Naša case study pre predajňu a e-shop pre mamičky Lulubee je dobrý príkladom. Tam nám pomohlo SEO, content marketing a sociálne siete rozbehnúť e-shop a predaje v kamennom obchode.
Marketing od 2000 € do 5000 € mesačne
Tu už je dobré venovať čas okrem auditu aj komplexnejšej marketingovej stratégii a stanoviť si poriadne krátkodobé a dlhodobé ciele. Google AdWords je tu príjemným doplnkom, ak robíte vyššie spomenuté aktivity kvalitne – sociálne siete, content marketing, SEO a iné. Je čas na podporu obsahu, širšie cielené Google AdWords kampane, dynamický a statický remarketing, kde sa bude optimalizovať hlavne výkonnosť kampaní a hľadať ideálne cieľové skupiny. Zamerať sa dá v tomto prípade na dlhodobo prínosné aktivity, ako mikrostránková stratégia a podobne.
V tejto fáze sa zameriame v rámci výkonnosti PPC kampaní, hlavne na znižovanie ceny na konverziu. Posilníme propagáciu obsahu minúť vieme aj väčšie rozpočty na platenú propagáciu v rámci rôznych kanálov. Samozrejmosťou je investícia do autentického obsahu a spolupráca so známejšími menami. Pri plánovanom raste pomôže určite expanzia do iných krajín. Na začiatku si môžete vyčleniť malý rozpočet, ale odporúčam to riešiť vo väčšom až pri lepšom rozpočte. Pomôcť s efektívnejším marketingom môže aj optimalizácia konverznej cesty, teda je tu priestor na UX/UI audit.