Dôležitou výhodou digitálnej ekonomiky, e-commerce a online marketingu je, že môžeme presne analyzovať správanie používateľov. Rovnako dokážeme špecifikovať vplyv reklamy alebo jej úspešnosť pomocou rôznych údajov a štatistík. Zbieranie, analýza a vyhodnocovanie týchto údajov spadá pod digitálnu analytiku. Na základe digitálnej analytiky môžeme optimalizovať web stránky či marketingové kampane tak, aby sme dosiahli svoje obchodné ciele.
Čo je digitálna analytika
Avinash Kaushik, známy digitálny marketér a webový analytik, v roku 2007 definoval digitálnu analytiku takto: „Digitálna analytika je analýza kvalitatívnych a kvantitatívnych údajov z vášho podnikania a konkurencie s cieľom dosiahnuť neustále zlepšovanie online zážitku, ktorý majú vaši zákazníci a potenciálni zákazníci, čo sa v konečnom dôsledku premieta do požadovaných výsledkov (online aj offline).“ Napriek mnohým zmenám, ktoré sa vo svete digitálneho marketingu od roku 2007 udiali, základný koncept digitálnej analytiky je stále rovnaký.
Digitálna analytika zahŕňa všetky programy a metódy, ktoré analyzujú a merajú prílev návštevníkov a ich správanie na web stránke. Z výslednej analýzy možno vyvodiť závery, napríklad ktoré opatrenia boli úspešné, alebo kde sa nachádzajú potenciálne nedostatky. Výsledky môžeme použiť ako základ pre optimalizovanie online marketingovej stratégie alebo vo forme SEO auditov, auditov sociálnych sietí či komplexných auditov webstránky.
Ako dáta získavame?
Každým kliknutím a každou návštevou webovej stránky sa generujú údaje, alebo „digitálne stopy“. Dáta sú čiastočne ukladané servermi a čiastočne CMS. Hneď ako sa niekto pripojí na internet, dáta sa uložia do protokolových súborov. Môžeme ich spracovať a preskúmať v takzvanej analýze protokolov. Analýzu protokolových súborov ako prvú formu digitálnej analýzy. Dnes sa analytické metódy používajú na ešte komplexnejšie úlohy. Rôzne súbory sa zlučujú a spracujú na rôzne účely, napríklad pomocou data mining (dolovania údajov). Dnes už neoddeliteľnou súčasťou zbierania a vyhodnocovania dát sú analytické nástroje, ktoré dokážu informácie sprehľadniť a hrajú dôležitú úlohu pri predikcii správania zákazníkov.
Typy digitálnej analytiky
Definícia digitálnej analýzy obsahuje „všetky údaje, ktoré môžete zhromažďovať”, čo je dosť široký pojem. Digitálna analytika sa nezaoberá iba údajmi z Google Analytics a iných webových analytických nástrojov, ktoré sa týkajú len jednej webstránky. Môžete zhromažďovať aj údaje na základe trhu a konkurencie, aktivity používateľov, výkonu obsahu, údaje z e-mailových kampaní či kampaní na sociálnych sieťach. Využívať teda môžete aj ďalšie analytické a marketingové nástroje, z ktorých dáta spracujete. Digitálnu analytiku môžeme použiť viacerými spôsobmi a analyzovať tak rôzne aspekty digitálnej komunikácie.
Na používateľskej úrovni:
- Počet návštevníkov webovej stránky,
- správanie používateľov, ako je napríklad miera kliknutí a odchodov,
- konverzie ako predaje, odoslanie formulára a iné,
- cesta používateľa.
Na úrovni webových stránok:
- Viditeľnosť vo vyhľadávačoch,
- faktory on-page,
- analýza a monitorovanie spätných odkazov, vašich aj konkurenčných,
- monitoring konkurencie a výsledkov vyhľadávania.
Na úrovni predaja:
- Sledovanie konverzií na e-shope,
- monitorovanie konverzií z e-mailových kampaní.
Online reklama:
- Monitorovanie kampaní,
- sledovanie pridružených odkazov.
Jednoduchý príklady digitálnej analýzy
Ak je vaším cieľom zvýšiť dosah a získať viac sledovateľov na určitom kanáli (napríklad Instagram), mali by ste si preštudovať analytiku vašich príspevkov na tejto platforme. Uvidíte, ktoré hashtagy sa vám osvedčili, ktoré príspevky si získali sledovateľov alebo aktivitu a čo je najdôležitejšie, ktoré aktivity viedli ku konverzii. Využívať môžete analytiku priamo na tejto platforme, alebo ďalšie analytické nástroje, ktoré vám prinesú detailnejší prehľad o vašej marketingovej výkonnosti. Ak zistíte, že určitý typ príspevku viedol k veľkému počtu konverzii, prispôsobíte svoju obsahovú stratégiu tak, aby ste publikovali viac príspevkov rovnakého typu.
Najpoužívanejšie analytické nástroje
Google Analytics
Google Analytics je dobrým východiskovým bodom pre digitálnu analytiku a väčšine menších spoločností postačí ako primárny analytický nástroj. Poskytne vám všetky základné informácie o vašej web stránke a jej návštevníkoch, navyše je úplne zadarmo. Umožní vám skontrolovať, odkiaľ vaši zákazníci prichádzajú, na čo klikajú, ako aj rôzne predikcie ich správania. Všetko dôležité o Google Analytics nájdete v článkoch Prečo používať Google Analytics a Novinky v Google Analytics 4.
Pokiaľ neviete, ako Google Analytics nastaviť a správne používať, využite profesionálne nastavenie Google Analytics. Ak už tento nástroj používate, užitočný pre vás bude analytický audit. Audit analytiky je vhodné vykonať v prípade, že Google Analytics nezbiera údaje správne, začali ste ho používať len nedávno a nie ste si istí, či je všetko nastavené správne, alebo zbierané údaje nie sú dostatočne kvalitné či podrobné.
Moz
Všestranný SEO nástroj Moz odhalí technické problémy stránky a zároveň navrhne vylepšenia. Sleduje výkonnosť stránky a viditeľnosť vo výsledkoch vyhľadávania, analyzuje spätné odkazy a poslúži aj ako nástroj na analýzu kľúčových slov. Moz taktiež prináša množstvo voľne dostupného obsahu – Moz blog, pomocou ktorého sa môžete vzdelávať v oblasti SEO a digitálnom marketingu.
SEMrush
SEMrush je nástroj zameraný na SEO, PPC, prakticky akékoľvek marketingové kampane a obsah. Do vyhľadávacieho panela stačí zadať doménu, kľúčové slovo alebo URL a okamžite získate prístup k množstvu štatistík. Získate komplexný prehľad návštevnosti webových stránok alebo kľúčových slov podľa organického vyhľadávania, plateného vyhľadávania, spätných odkazov a display reklám.
Ahrefs
Ahrefs obsahuje nástroje na vytváranie odkazov, analýzu kľúčových slov, analýzu konkurencie, sledovanie umiestnenia vo vyhľadávačoch a na audity stránok. Väčšina funkcií vo vnútri Ahrefs je určená pre marketingových profesionálov. Ahrefs sa používa hlavne na analýzu profilu spätných odkazov, hodnotení kľúčových slov a stavu SEO.
Hotjar
Hotjar sa zameriava na analýzy stránok z pohľadu používateľskej skúsenosti. Poskytuje vám údaje z tepelných máp, informácie o návštevníkoch a dokáže zhromažďovať aj spätnú väzbu od používateľov. Na dopytovanie ľudí na vašom webe môžete použiť ankety alebo prieskumy. To dodáva kvalitatívny rozmer údajom o používateľskej skúsenosti, čo často chýba v iných analytických nástrojoch.
Sprout Social
Sprout Social je platforma pre správu sociálnych médií, ktorá obsahuje všetky dôležité nástroje v jednom. Môžete ho použiť na plánovanie a zverejňovanie príspevkov na sociálnych sieťach a na sledovanie výkonnosti kampaní. Sledujte kľúčové slová a hashtagy, analyzujte svoju základňu sledovateľov a výkonnosť platených marketingových kampaní na sociálnych sieťach, pohodlne v jednom nástroji.