E-shopy bojujú s mnohými problémami. V tomto článku by sme radi priniesli základný e-commerce checklist pre optimalizáciu, aby ste mohli s novým alebo rozbehnutým e-shopom uspieť v konkurenčnom boji. Nasledovné kroky sú zaujímavé pre marketérov, ale aj menších podnikateľov, ktorí si spravujú e-shop sami. SEO je dlhodobá aktivita, ktorej by sa mal venovať odborník, aby priniesla reálne viditeľné výsledky. Základné úpravy webu ale dokážete zvládnuť aj vy sami.

Cieľom každého webu by malo byť čo najlepšie umiestnenie v organickom vyhľadávaní vo vyhľadávači Google alebo Bing. Väčšina preklikov pochádza práve z organických výsledkov vyhľadávania. Sú bezplatné a tvoria takmer 95 % množstva celkových preklikov. Iba 5% zo všetkých preklikov smeruje na reklamy. 

Umožniť každému ľahko nájsť v organickom vyhľadávaní to, čo hľadá, je kľúčovou úlohou každého e-shopu a teda aj jeho optimalizácie. Takýmto spôsobom môžete jednoducho zvýšiť návštevnosť webu alebo e-shopu. Potom návštevníka webu stačí previesť nákupným procesom a splniť spokojnosť oboch strán. Základom je bezproblémový proces získania informácií, nákupu a spokojnosť zákazníka.

Správna cieľová skupina

Každý majiteľ e-commerce má produkty alebo služby, ktoré predáva. V prípade marketingových aktivít nie je naším cieľom na web prilákať celé Slovensko. Bolo by to drahé a zároveň neefektívne. Kľúčové je dostať ku vám len tú cieľovú skupinu, ktorá sa o produkty bude zaujímať. To jednoducho vyriešite tým, že si zadefinujete, kto je vaša cieľová skupina.

Okrem veku či pohlavia potrebujete vedieť:

  • Kde sa nachádza vaša cieľová skupina?
  • Čo robí?
  • Ako dlho to robí?
  • Kde býva?
  • Čo nakupuje?
  • Aký má príjem?

Na základe zodpovedania týchto otázok môžeme prispôsobiť naše marketingové aktivity, ale aj SEO či tvorbu obsahu. Cieľovú skupinu musíme spojiť s našimi produktmitémami, ktoré ich môžu zaujímať.

Produktové texty a fotky

V internetovom obchode sú produktové texty základným obsahom. Veľa e-shopov na Slovensku žiadne produktové texty nemá, alebo ich má vypracované len veľmi povrchne, čo je obrovská chyba. Ak investujete peniaze do marketingu a nemáte dostatočne dobré produkty alebo fotky, ani vaše aktivity nebudú mať dostatočný efekt. Akýkoľvek e-shop, ktorý to myslí s predajom online vážne, potrebuje dobre nafotené produkty a skvelé texty, ktoré sú optimalizované pre vyhľadávanie. To všetko má výrazný podiel nielen na konverznom pomere, ale aj na viditeľnosti značky vo vyhľadávačoch.

Technické riešenie

Tak, ako by ste zabezpečili kamennú predajňu, aby do nej nepršalo, je potrebné dať dokopy aj váš web. Pomôže vám audit webu, ktorý odhalí všetky dôležité nedostatky. Ak ich odstránite hneď na začiatku, môžete sa naplno venovať marketingovým aktivitám, ktoré budú mať takto oveľa lepšiu návratnosť. Technické riešenie e-shopu je naozaj dôležité. Práve preto sa nezabudnite poradiť s odborníkom, predovšetkým pri hodnotení aktuálneho stavu vašej stránky a hľadaní príležitostí na zlepšenie. Dôraz klaďte najmä na rýchlosť vášho webupodporu zobrazenia aj pre mobilné zariadenia.

Základná optimalizácia obsahu na stránke

  • správne nadpisy, ktoré jasne povedia, o čom je produkt alebo článok,
  • využitie CTA prvkov (teda textov alebo obrázkov, ktoré presvedčia užívateľa k akcii),
  • správne použitie meta prvkov a prvkov pre zdieľanie na sociálnych sieťach,
  • optimalizované obrázky, ktoré sa nenačítavajú celú večnosť a sú vhodne popísané,
  • prehľadná a nápomocná navigácia na stránke,
  • správna štruktúra obsahu – blogy, statické stránky…,
  • produkty a produktové kategórie,
  • správne využitie kľúčových slov v rámci stránky.

Vhodná architektúra URL

Veľa e-shopov podcení pri štarte podnikania úvodné analýzy a návrh štruktúry URL. Výsledkom môže byť nemilé prekvapenie, keď bude treba meniť štruktúru už zabehnutého e-shopu. Táto zmena bude stáť výrazne viac, ako dobrý začiatočný návrh.

Blog či magazín?

Pre SEO je dôležité mať kvalitný a zaujímavý obsah, ktorý sa môže nachádzať práve na vašom blogu. Týmto si môžete získať nielen pravidelných čitateľov, čo pomáha pri budovaní značky vášho e-shopu, ale aj pre zisk organickej návštevnosti z vyhľadávačov ako sú Google alebo Bing. Ak blog nestačí, dajú sa tvoriť interakcie s publikom, teda potenciálnymi návštevníkmi cez rôzne iné formy komunity. Skúsiť môžete napríklad magazín, ktorý ešte lepšie pomáha budovať vašu komunitu.

Mikrostránky

Mikrostránky sa dajú účinne použiť napríklad na vytlačenie konkurencie z vyhľadávača na kľúčové top produkty či kategórie. Môžu byť nielen reklamné, ale aj obsahové. Návštevník by na mikrostránke mal nájsť to, čo hľadá, teda rady, informácie, produkty, služby alebo iné. Cieľom je uľahčiť návštevníkovi prehľadávanie a nasmerovať ho na vašu stránku.

Ako začať?

Ak sa potrebujete dostať do povedomia a mať web čo najskôr indexovaný vo vyhľadávači, mali by k nemu smerovať externé odkazy.

  • Zaregistrujte si profil na verejných stránkach s odkazom, ale pozor na to, aby neboli nedôveryhodné či spamové.
  • Importujte vašu mapu stránok do Google Webmasters Tools.
  • Vytvorte si sociálne profily, doplňte tam vašu webovú adresu a správne informácie.
  • Na sociálnej sieti Facebook zdieľajte virálny status s odkazom, investujte do malej reklamy.

Sledovanie výkonu webu v rámci SEO

Každá aktivita sa dá sledovať, merať a vyhodnocovať. Preto je na úvod potrebné nainštalovať si niekoľko nástrojov, ktoré vám pomôžu pri práci. Odporúčame nasledovné nástroje:

Google Analytics

Pomáha sledovať návštevnosť z rôznych kanálov a aj organického vyhľadávania. Dá sa využiť na segmentáciu obsahu na webe v rámci tém, sledovanie cieľov v e-commerce a iných udalostí, ktoré si nadefinujeme. Registrovať sa môžete priamo na webe Google Analytics.

Google Webmasters Tools

Pomáha s identifikáciou chýb na webe a zobrazuje prehľad organických výsledkov cez takzvanú webovú konzolu. Ukazuje množstvo užitočných vecí, napríklad aj to, ako Google vidí váš web, aká je rýchlosť webu a podobne. Registrujte sa na webe Google Webmasters Tools.

Moz

Pre sledovanie výsledkov konkurencie, pozícií kľúčových slov, chýb webu, chybných URL a iných metrík sa dá využiť niektorá z možností v ponuke spoločnosti Moz. Využívame ich aj my a sme s nimi spokojní. Každý klient, s ktorým spolupracujeme, má tento nástroj v rámci dlhodobej spolupráce k dispozícii.

Na záver

SEO je dlhodobá aktivita a nedá sa robiť nárazovo. Kľúčom k úspechu v e-commerce biznise je pravidelná starostlivosť o web a realizácia stratégie s cieľom priblížiť sa vytýčeným dlhodobým plánom. Je to nevyhnutná súčasť stratégie pre každý e-shop, ktorý chce uspieť vo vodách online predaja.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *