Webová stránka je v mnohých prípadoch to prvé, čo vaši zákazníci, potenciálni zamestnanci či klienti uvidia. Jej vizuálnu a obsahovú stránku preto netreba zanedbávať. Proces tvorby webovej stránky sa líši od toho, či zveríte jej prípravu kompletne do rúk profesionálov, alebo sa na ňom chcete aktívne podieľať. Či už ide o prezentačný web, jednoduchý landing page, alebo rozsiahlu webovú stránku s množstvom funkcionalít, v procese tvorby nového webu vás čaká niekoľko krokov, ktoré vám bližšie predstavíme v článku.
Prehľadná, rýchla a vizuálne príťažlivá webová stránka sa výrazne podieľa na tom, či vás zákazník alebo klient osloví, či vám bude dôverovať a či navštívi vašu kamennú prevádzku alebo využije vaše služby. Webová stránka môže spoločnosti priniesť nový dych. Vďaka nej sa firma dostane medzi nové, online publikum a rozšíri tak svoje pole pôsobnosti. Netreba tiež zabúdať, že webová stránka je vaším vlastníctvom, a preto na rozdiel od konta na sociálnej sieti vám ju nemôže nikto v akejkoľvek chvíli ukradnúť, zrušiť či zablokovať k nej prístup. Tvorba webu je však komplexný proces, ktorý si žiada množstvo času a úsilia. Ktoré kroky predchádzajú tomu, aby ste mohli spustiť svoju vlastnú webovú stránku?
Nepodceňujte výber názvu domény
Doména či URL je názov webu, unikátna internetová adresa, ktorú máte na internete. Pri jej výbere platí niekoľko zásad, ktorých by ste sa mali držať:
- Pri výbere domény myslite na vašu značku v prípade, že bude o 5 rokov poskytovať služby miliónom zákazníkov naprieč viacerými trhmi. Nesprávny pozicioning a výber názvu domény vás totiž môžu stáť veľa peňazí v budúcnosti.
- Názov webu by mal byť výstižný, krátky a ľahko zapamätateľný, bez kľúčového slova, ktoré je hľadané.
- Vyhýbajte sa dlhým a krkolomným názvom. Nevhodný je tiež názov domény s výrazom, v ktorom robia ľudia často gramatické chyby alebo ho ľahko skomolia.
- Ideálna dĺžka domény je 8 – 10 znakov, pričom mäkčene ani dĺžne nie sú povolené.
- Pri výbere domény zohľadnite portfólio služieb. Pokiaľ sa napríklad venujete výrobe makróniek, je možné, že o nejaký čas svoju ponuku rozšírite, a preto je pre vás vhodnejšia doména www.maskrtyodzdenky.sk ako makronkyodzdenky.sk.
V prípade, že chcete expandovať na zahraničné trhy si zvoľte názov, ktorý bude rozpoznateľný vo všetkých krajinách a tiež ho vyberajte podľa dostupnosti domény. Napríklad z našej praxe: Názov e-shopu www.trenujeme.sk nie je z hľadiska expanzie najšťastnejší. Ide totiž o lokálny výraz, ktorý v iných krajinách nebude zapamätateľný.
Ak uvažujete o zviditeľnení svojej spoločnosti alebo už máte kamennú predajňu a začínate s e-shopom, určite by mal názov domény obsahovať názov vašej spoločnosti. Tiež sa musíte rozhodnúť pre samotnú koncovku domény. Globálne firmy volia koncovku .com. Ak však neplánujete presahovať hranice, vaša doména sa môže končiť .sk. Pokiaľ máte medzinárodnú klientelu, môžete zvoliť inú koncovku pre každú krajinu, v ktorej pôsobíte.
Pozor na vlastníctvo webu a výber kvalitného webhostingu či servera
Aby bola vaša webová stránka zverejnená a sprístupnená na internete, musí byť hostovaná webhostingovou spoločnosťou. Takáto firma poskytuje pre váš web bezpečný priestor na svojom serveri na uloženie všetkého obsahu vrátane obrázkov, videí či iných súborov a textov vašich webových stránok. Dôležité je hlavne to, aby ste vlastníkom domény boli vy a nie tretia osoba.
Pokiaľ by ste chceli webovú stránku presunúť na iný hosting či prepnúť nový web, budete potrebovať prístup na DNS server (Domain Name System), a ten má iba vlastník webu. Svoju webovú stránku môžete, ale nemusíte hostnúť v tej istej spoločnosti, u ktorej ste si zaregistrovali názov svojej domény. My odporúčame namiesto klasických hostingov VPS, ktoré poskytujeme pre našich klientov, aby bol ich web či e-shop rýchlejší.
Mesačné poplatky za webhosting sa môžu líšiť v závislosti od veľkosti vašej webovej stránky či jej návštevnosti. Pri výbere by ste mali brať do úvahy reputáciu danej hostingovej spoločnosti, kvalitu a rýchlosť podpory v prípade akéhokoľvek problému a taktiež výpadky a rýchlosť, ktoré sú pozorne strážené vyhľadávačmi ako Google.
Výber CMS, s ktorým to pôjde ľahko
Ak máte zaregistrovanú doménu a zaplatený hosting, ďalším krokom je voľba vhodného CMS – systému na správu obsahu. Pokiaľ si chcete vytvoriť prezentačnú webovú stránku pokojne aj s malým e-shopom, systémy WordPress či Woocommerce sú pre vás ideálnou voľbou. WordPress je najpoužívanejší na svete. Ak si chcete spustiť vyladený, rýchly a vizuálne príťažlivý e-shop, je dobré nájsť riešenie, ktoré vám bude najviac vyhovovať. Možností je veľa, dodávateľov ešte viac a voľba je len na vás. V prípade záujmu vám radi s tvorbou webu či e-shopu pomôžeme.
Technická a funkčná špecifikácia
Programátor, projekt manažér a dizajnér vedia pracovať len na základe jasnej technickej a funkčnej špecifikácie, aby sa dizajn a e-shop nemuseli ad hoc prerábať a tým predražovať. Samozrejme, je dobré myslieť na všetky funkcie 2-3 roky vopred, aby sme ich vedeli riadne naplánovať a zaradiť do projektového plánu pri tvorbe webovej stránky.
V prvej fáze odporúčame klientom realizovať tie najdôležitejšie prvky a funkcie, ale závisí to aj od toho, či klient chce robiť kompromisy alebo nie. Technická špecifikácia predstavuje dokument, ktorý zahŕňa detailné rozoberanie funkcií, podstránok, programovacieho jazyka, časový odhad, údržby po odovzdaní a dalšie informácie, ktoré závisia od jednotlivých projektov.
UX a UI – štruktúra a dizajn webovej stránky
Obsah webu tvoria jednotlivé sekcie, fotky, obrázky, kategórie, menu, hlavička, footer – jednoducho všetko to, čo na stránke nájdete. Na to, aby sa tento obsah dostal k návštevníkovi v zrozumiteľnej forme je potrebné vytvoriť štruktúru a obsah (content) webovej stránky.
Štruktúra a obsah webu by mali tvoriť základ pre dizajn, no už pri tvorbe obsahu treba brať ohľad na jeho vizuálne prevedenie. Na tom, aby bola webová stránka prehľadná, vizuálne príťažlivá a mala zároveň kvalitný obsah sa podieľajú Content Manager/Copywriter a UX, ako aj UI dizajnér, ideálne spoločne. Následne by bolo vhodné prejsť štruktúru na základe analýzy kľúčových slov i so SEO špecialistom, čo je nevyhnutné hlavne ak ide o robustnejšie webové stránky, lebo ad hoc zmeny môžu spôsobiť veľké škody.
Samozrejme, pri tvorbe obsahu vášho webu sú prínosné okrem prieskumu konkurencie aj vstupy z vašej strany, a preto je dobré, ak ste do kreatívneho procesu zahrnutý. Nezabúdajte na to, aké informácie chcete poskytnúť svojim zákazníkom a čo chcete, aby na vašom webe našli. Zostavenie vizuálnej mapy webovej stránky – sitemap vám pomôže lepšie pochopiť, čo všetko na vašej webovej stránke potrebujete. Pre lepšiu vizualizáciu odporúčame napríklad nástroj Lucidchart.
Pri dizajne webovej stránky existujú viaceré možnosti jeho prípravy. Pokiaľ je váš rozpočet obmedzený a nároky na dizajn nie sú veľmi vysoké, je pre vás webová šablóna vhodné riešenie. Webová šablóna predstavuje už pripravený dizajn webu, ktorý je s menšími úpravami možné posunúť priamo na programátora bez potrebného zásahu dizajnéra.
V prípade, že chcete byť krok vpred pred konkurenciou a mať jedinečný web či e-shop s dizajnovými prvkami, vďaka ktorým si vás vaši návštevníci, klienti či zákazníci zapamätajú, odporúčame vám investovať do dizajnu na mieru. Pokiaľ máte špecifické požiadavky na dizajn a funkcionality, je dobré spísať si ich a vypracovať špecifikáciu.
Realizácia – programovanie webovej stránky
Ak čítate tento článok, pravdepodobne nie ste skúsený programátor, a preto je lepšie nechať programovanie webu či e-shopu na skúsených odborníkov. Výber agentúry alebo vývojárskej firmy je veľmi dôležitý. Myslite na to, že na webovej stránke sa budete musieť v budúcnosti starať o maintenance, robiť potrebné úpravy v prípade aktualizácie systému alebo implementácie nových funkcionalít či budúce úpravy dizajnu podľa potreby.
Často sa však stáva, že klienti chcú ušetriť a siahnu po najlacnejšej cenovej ponuke od firmy, ktorá im síce prisľúbi výhodnú cenu, no v procese realizácie dochádza často k nedodržaniu termínov, skrytým chybám v systéme webu, zlej komunikácii či inej neodbornosti zo strany dodávateľa. Vyberte si preto spoľahlivého dodávateľa s dobrými referenciami, s ktorým dokážete spoločne efektívne komunikovať. Uvedieme príklad so stavbou domu – použili by ste pri stavbe domu najlacnejšie materiály, ak chcete, aby bol váš dom bezpečný a slúžil vám dlhé roky? Asi nie.
Otestujte a publikujte svoju webovú stránku
V závislosti od robustnosti a množstva funkcionalít vášho webu je potrebné testovanie a vychytávanie bugov. V mnohých prípadoch sú za testovanie a vyladenie webovej stránky zodpovedné vývojárske tímy, ktoré využívajú špecialistov na testovanie softvéru. Pred publikovaním webu je vhodné finálne skontrolovať všetky texty kvôli chybám a funkcii preklikov, ale tiež otestovať všetky tlačidlá a odkazy. Ak ide o menšie projekty, tak je do testovacej fázy zahrnutý aj klient, ktorý vidí webovú stránku už v takmer finálnom looku.
V prípade vyladenia všetkých chýb, či už na strane dizajnu, alebo softvéru, nastáva prepnutie webu a jeho spustenie do ostrej prevádzky. V tomto kroku sú potrebné vaše prihlasovacie údaje na DNS server, kde môžete udeliť prístup správcovi webovej stránky a ten prepojí databázu s vašou doménou, vďaka čomu sa bude váš web dostupný online a môže sa zobrazovať každému, kto vyhľadá vašu webovú adresu.
Pravidelná údržba webových stránok a tvorba obsahu
Ako sme spomínali vyššie, je dôležité pravidelne udržiavať webovú stránku po technickej aj obsahovej stránke. Ide o aktualizáciu systému (v prípade WordPress je aktualizácia pravidelná), aktualizáciu pluginov, implementáciu nových funkcií, legislatívnych zmien v súvislosti s GDPR a podobne.
Okrem údržby webu netreba zabúdať ani na pravidelnú tvorbu obsahu, ktorá pomáha SEO. S vždy aktuálnym obsahom môžete zaujať svojich návštevníkov a podeliť sa o dianie vo vašej firme. Pomáha totiž udržať záujem a angažovanosť vašich zákazníkov a jeho cieľom môže byť okrem toho aj SEO. Pravidelný a optimalizovaný obsah zvyšuje organickú návštevnosť, ale to už je iná téma, ktorú si s vami radi rozoberieme v inom článku.
Niekoľko tipov k obsahu webu
Na vašej webovej stránke sa bude zobrazovať obsah, ktorý si môže prehliadnuť každý používateľ internetu, a preto podlieha autorskému zákonu.
Obsah webovej stránky zahŕňa:
- obrázky, ako napríklad produktové fotografie,
- videá,
- texty, napríklad cenníky alebo otváracia doba,
- interaktívne nástroje.
Texty, obrázky a videá môžete použiť len v prípade, že máte povolenie od autora, vlastníte licenčnú zmluvu alebo ste jeho autorom práve vy. Zhrnuli sme pre vás niekoľko tipov, ktoré môžu pomôcť vášmu webu zahviezdiť.
Nepoužívajte zavádzajúce názvy položiek
Pomenujte jednotlivé kategórie, produkty alebo služby na stránke ich pravými názvami. Cieľom je prehľadný web, na ktorom návštevník nájde presne to, čo hľadá. Prehľadná stránka s jasnými názvami ako sú služby, cenník, blog a kontakt uľahčia návštevníkovi prehľadávanie webovej stránky.
Využite autentické fotografie
Na internete nájdete množstvo fotobánk, ktoré ponúkajú profesionálne fotografie, či už zdarma, alebo za poplatok. Tieto fotografie sú väčšinou dostupné na stiahnutie vo vysokej kvalite, no môžu pôsobiť nedôveryhodne. Najlepším riešením je použiť svoje vlastné fotografie, ktoré si môžete dať nafotiť profesionálnym fotografom.
Píšte chytľavé texty, ktoré sú optimalizované pre vyhľadávače
Texty na vašej webovej stránke musia „predávať“. Uistite sa, že texty, ktoré máte na stránke zaujmú čitateľa. Je však dôležité písať pútavý obsah nielen pre návštevníkov webu, ale aj pre vyhľadávače, najmä Google. Bez SEO vašu webovú stránku návštevníci nenájdu vo výsledkoch vyhľadávania alebo sa umiestni na zadných pozíciách a vaša konkurencia vás predbehne.
Tipy pre písanie kvalitných textov na webové stránky:
- Najdôležitejšie informácie dajte na prvé miesto.
- Používajte jednoduchý jazyk.
- Uistite sa, že obsah sa dá ľahko skenovať.
- Používajte jasné nadpisy.
- Dodržiavajte krátke a dobre čitateľné odseky.
Tvorba novej webovej stránky je náročný proces, počas ktorého je potrebné robiť mnoho rozhodnutí, ktoré spolu navzájom súvisia a ktoré sa navzájom ovplyvňujú. Či už sa chcete pustiť do tvorby webu svojpomocne alebo využijete pomoc profesionálov, držíme vám palce.