Chcete predávať online a neviete, aký systém je pre vás najvhodnejší? Alebo už online predávate a potrebujete zmeniť riešenie pre e-shop? Tento článok odpovedá na niekoľko základných otázok a je venovaný všetkým, ktorí chcú začať predávať online, alebo chcú svoje podnikanie posunúť na novú úroveň. Najskôr je potrebné presne vedieť čo starostlivosť o e-shop obnáša, aký je váš obchodný cieľ a kam sa chcete posunúť, aby ste pre váš biznis vedeli zvoliť vhodnú platformu.
Potrebujete naozaj nový internetový obchod?
Ak ste vo svete e-commerce nováčik a zvažujete či je táto cesta pre vás vhodná, odpoveď je rozhodne áno. Každá firma by mala mať prinajmenšom reprezentatívnu webovú stránku a v lepšom prípade e-shop, kde si zákazník môže produkty prezrieť a nakúpiť. Ak e-shop nemáte, pravdepodobne sa rozhodujete pre riešenie skôr na základe rozpočtu a vašich obchodných cieľov. Ak nemáte veľké ambície a chcete to skúsiť, stačí vám riešenie na prenájom, ktoré si vytvoríte tzv. „na klik.“ V tomto prípade je kľúčové, aby sa vám s riešením dobre pracovalo a zároveň malo všetky dôležité funkcie, ktoré potrebujete pre predaj online. Ak máte väčšie ambície, zvoľte krabicové riešenie alebo investujte a zaobstarajte si e-shop na mieru s funkciami, ktoré naozaj využijete.
Ak už predávate online, musíte mať na zmenu riešenia dôvod, aby sa vám táto zmena oplatila v dlhodobom horizonte. Je pri tom dôležité myslieť aj na prípadné riziká. Nový dizajn a prechod na nové riešenie môže spôsobiť pokles predaja na určitú dobu. Ak sa migrácia nezrealizuje správne, straty môžu byť aj väčšie. Na druhej strane získate nové výhody ako funkčný a vyladený e-shop, nové funkcie, jednoduchší manažment. To všetko vám časom pomôže k vyššiemu predaju.
Kedy je čas na nový e-shop alebo prechod na lepší?
- Webstránka je pomalá a to znižuje používateľskú skúsenosť.
- Dizajn je neresponzívny alebo sú v mobilnom zobrazení chyby .
- Konverzný pomer je nízky a investície do marketingu majú nízku návratnosť.
- Zákazníci nedokážu nájsť produkty a jednoducho nakúpiť.
- Váš eshop/webstránka môže mať bezpečnostné riziká – hlavne ak ide o dlhodobejšie weby na neaktuálnej verzii e-shop systému.
- Máte zastaralý dizajn potrebujete využívať nové funkcie.
- Organická návštevnosť (z Google a iných vyhľadávačov) nerastie.
Kedy chcem e-shop spustiť?
Ak e-shop spustíte alebo prepnete na novú platformu pred vašou hlavnou sezónou, môže to mať negatívny vplyv na váš predaj a na vaše zisky. Ak máte nový internetový obchod, v tom prípade na čase spustenia až tak nezáleží, ale tiež by ste sa mali snažiť vašu top sezónu stihnúť.
Aké e-shop riešenie zvoliť?
Našim klientom odporúčam rozhodovať sa na základe faktov. Táto téma je veľmi individuálna a nedá sa paušalizovať, teda každej firme odporúčam vybrať e-shop vzhľadom na jej konkrétny prípad. Dôležité je ale vedieť si klásť správne otázky predtým, ako si vyberiete dodávateľa pre nový internetový obchod.
Aký mám rozpočet a kedy sa mi táto investícia vráti?
Všetko závisí od efektivity vášho marketingu a biznis modelu, teda celkovej stratégie. Ak ju nemáte vypracovanú, tak je najvyšší čas do nej zarátať a naplánovať práve zmenu/vytvorenie nového internetového obchodu. Matematika je v tomto prípade jednoduchá. Ak váš e-shop generuje čistý zisk 2 000 € mesačne po odpočítaní nákladov na zamestnancov, marketing, nákup produktov a iné, tak si viete vyrátať, že e-shop na mieru za 10 000 € sa vám vráti do piatich mesiacov. Samozrejme rátame s predpokladom že váš obrat je stabilný a neklesne. To môže nastať práve pri zmene štruktúry, SEO nastavenia, novom obsahu, dizajnu alebo aj funcionalít. Zo skúsenosti vieme, že týmto problémom sa dá predísť riadením migrácie.
Dlhodobo vám práve lepší e-shop môže násobne zvýšiť zisk vyšším konverzným pomerom z marketingu (vyššia efektivita), väčšou rýchlosťou a novými funkciami. Ak nemáte e-shop na mieru a začínate, zvoľte si napríklad e-shop na cloude na prenájom, za ktorý platíte poplatok na mesačnej báze. Toto je vhodné hlavne pre začínajúce e-shopy, ktoré nemajú vysoký vstupný rozpočet. Neskôr môžete s vyšším rozpočtom prejsť na WooCommerce alebo rôzne krabicové riešenia OpenCart, PrestaShop a iné, ktoré sú jednoduché na vytvorenie, ale časom sa s ich používaním môžu objaviť rôzne riziká.
Aký je môj aktuálny predaj a kam smerujem?
E-shop ako platforma by vám mal pomôcť k vyšším ziskom, ale nie vždy je vhodný čas pre vás do neho investovať. Vaše predaje a možný budúci rast nemusia byť dostačujúce alebo jednoducho v rámci vami stanovenej stratégie máte iné dôležitejšie investície, ktoré prinesú pre vašu firmu omnoho viac. Aby ste v budúcnosti vedeli merať akékoľvek zmeny a rozhodnutia ktoré robíte, je dobré mať stanovené ciele KPI a podľa nich sa rozhodovať, kedy rozšíriť sortiment a zmeniť platformu. K vyšším ziskom vedú hlavne nové funkcie, rýchlosť eshopu a možnosti daného riešenia, no nezabudnite si toto všetko dobre premyslieť. Nemalý náklad je počas behu administrácia e-shopu a ak nie je veľmi užívateľsky prívetivá, bude vás to stáť viac.
Čo všetko je pre mňa priorita a k čomu to povedie?
Pri zmene e-shopu sa stretnete s množstvom detailov, ktoré je potrebné prioritizovať, prípadne vynechať, ak máte nižší rozpočet. Okrem programovania vás čakajú aj iné náklady a aktivity, ktoré sú viac-menej povinná jazda, ale predsa len, niekde sa ušetriť dá.
Definovanie špecifikácie
Mali by ste mať jasno v tom, čo od e-shopu očakávate, čo by mal spĺňať, ako by mal vyzerať a aké funckie sú nevyhnutné pre vaše online podnikanie. Je nevyhnuté si v tomto prípade vybrať či vyhľadáte pomoc konzultanta, ktorý vám to pomôže nastaviť efektívne, alebo sa do rozhodovania pustíte sami. Radi vám v prípade potreby pomôžeme.
Štruktúra e-shopu
Je vhodné ju meniť len ak vaša aktuálna nie je optimálna z pohľadu zákazníka, SEO alebo dizajnu, prípadne už nepostačuje vašej aktuálnej produktovej ponuke. Toto je dôležitý krok, ktorý je potrebné mať ešte pred prípravou zmeny platofrmy na 100 % vyriešený a určite ho nepodceňujte. To platí hlavne pre nové e-shopy. Štruktúru nového e-shopu je najvhodnejšie navrhnúť na základe výsledkov auditu tej aktuálnej.
Dizajn
Ak začínate a nemáte vysoké ambície počas prvých dvoch rokov, dizajn nie je najnevyhnutnejšou záležitosťou. Platí to dvojnásobne, ak potrebujete ušetriť časť rozpočtu. Alternatívou je prepojenie platformy pre e-shop s HTML šablónou a jej vyladenie, čo je finančne menej náročné. Online platformy na prenájom poskytujú svoje témy, ktoré vám za príplatok upravia pre vaše potreby. Pre predaj online je dizajn a užívateľská skúsenosť dôležitým faktorom, ktorý ovplyvňuje konverzný pomer. K tomu vedie dlhá cesta, ktorá zahŕňa wireframy, umiestnenia obsahu a samotného dizajnu. Pred spustením nezabúdajte na test e-shopu na rôznych zariadeniach a zapracovaní spätnej väzby.
Kvalitný obsah optimalizovaný pre vyhľadávače
Pri zmene platformy je ideálny priestor na posun obsahu vpred a zároveň zlepšenie SEO. Ak plánujete nový e-shop je lepšie investovať do nastavenia SEO a obsahu naraz. Je to pre vás menší náklad, než ako by ste to robili až o niekoľko mesiacov. Dôležité je, aby vaša e-shop platforma mala všetky potrebné funkcie na zapracovanie SEO nastavení a spracovanie kvalitného obsahu. Súčasťou dôležitého obsahu nie sú len statické stránky, obchodné podmienky, spracovanie užívateľských údajov a iné. Zahŕňa to tiež prípravu textov kategórií a obsahu pre produkty, ideálne s prepojením na externé kanály ako Google Business či YouTube. Pri online marketingu pomôže aj pravidelne aktulizovaný a pre vašu cieľovú skupinu zaujímavý blog. Rozhodne by som vám neodporučil vynechať túto časť, môžete sa tak okradnúť o nemalú čiastku zisku.
Prepojenie na externé nástroje a služby
Ako nový predajca budete potrebovať služby, s ktorými budete musieť prepojiť alebo im prispôsobiť váš web. E-shopy na prenájom mávajú zväčša implementované tie najrozšírenejšie služby, ak nejde o prepojenie skladového alebo iného systému na mieru so špeciálnou funkcionalitou. Minimálne pre slovenský trh budete potrebovať retargetingové kódy a feedy pre Facebook, Google Ads, XML feed pre Heureka alebo iné špecializované porovnávače a ďalšie služby, ktoré vám pomáhajú od začiatku predávať online.
Analytika
Máte správne nastavené Google Analytics, Google Search Console, sledovacie kódy pre Facebook, Instagram a prepojené s Facebook Business Manger? Sledujete stav na neplatených pozíciach v Google, viete čo robí konkurencia, vyhodnocujete KPI a ciele? Aj s touto položkou a aktivitou musíte počítať ak začínate.
Záver
Rozhodnutie predávať online na novom e-shope alebo zmena technického riešenia sa spája s množstvom dôležitých otázok a odpovedí. Pokiaľ nie ste práve odborník v tomto segmente, nechajte si poradiť od profesionálov, ktorí vás včas upovedomia na následky vašich rozhodnutí. V tomto prípade má správna rada cenu zlata a pomôže maximalizovať váš zisk. Ak si neviete poradiť, radi vám podáme pomocnú ruku.