Zdá sa, že väčšina marketingových trendov spadá pod jeden z dvoch odlišných, takmer protichodných konceptov. Na jednej strane stojí silné zameranie na človeka – zákazníka a jeho potreby, na druhej vidíme technickú optimalizáciu a nové mechanizmy, ktoré uľahčujú prácu marketingovým špecialistom. Dokazuje to aj 6 hlavných trendov v oblasti digitálneho marketingu, o ktorých budeme v roku 2021 ešte počuť.
Nevyhnutný balans medzi flexibilitou a dlhodobými plánmi v marketingu
Obchodníci a marketéri historicky plánujú marketingové kampane mesiace dopredu, väčší rebranding zaberie pokojne aj rok. Covid-19 výrazne spochybnil, či je táto prax naozaj ideálna. Pandémia prinútila mnohé značky prekopať celú marketingovú stratégiu a v krátkom čase zmeniť štýl komunikácie so zákazníkmi. Postoje a potreby spotrebiteľov sa menia zo dňa na deň, čo môžu využiť iba značky, ktoré budú dostatočne flexibilné. Väčšina už pochopila, aké dôležité je zúženie časovej medzery medzi ideou a exekúciou. Preto predpokladáme, že v roku 2021 bude menej tých, ktorí naplánujú vianočnú kampaň už v auguste. Dôležitá je pravidelná validácia plánov, kľúčových marketingových iniciatív na kvartálnej báze, ich audit a zhodnotenie.
Zaobídeme sa aj bez A/B testovania
A/B alebo split testovanie je už roky štandardom pri optimalizácii marketingových kampaní. Prvý A/B test uskutočnila spoločnosť Google v roku 2000, aby určila optimálny počet výsledkov, ktoré sa majú zobraziť vo vyhľadávači. Odvtedy sa A/B testovanie stalo bežnou praxou a slúžilo ako spoľahlivé vodítko pre kreatívne a marketingové rozhodnutia. Na začiatku nového desaťročia ale očakávame zmenu. A/B testovanie nahrádza nový hráč: umelá inteligencia. Ak strojové učenie dokáže predpovedať trendy skôr, než sa stanú trendmi, split testy budú stratou času a peňazí. Horšou správou je, že algoritmy v rámci reklamných služieb ako Google a Facebook budú najskôr potrebovať dostatok dát, čo nepoteší malé a začínajúce firmy. Aj tie to samozrejme môžu vyskúšať a podľa výsledkov rozhodnúť, aký druh testovania využijú.
Výkonnostná reklama Google a Facebook
Úlohou výkonnostného alebo performance marketingu je zlepšovať merateľné výsledky firmy v online prostredí. „Mäkké metriky”, ako povedomie o značke, ustupujú jasným dátam. Využívané budú reklamy zamerané na zvýšenie počtu návštev, nákupov, kliknutí či konverzií. Výkonnostná rekama na sieti Facebook a Google sa stane základom digitálneho marketingu aj pre množstvo menších firiem. Na dosiahnutie konkrétneho cieľa vyžadujú performance kampane menší rozpočet ako nákup mediálneho priestoru. Naďalej je dôležitá komplexná marketingová stratégia, ktorá pracuje s viacerými kanálmi a aktivitami.
Veľa vyhľadávania, menej klikania
Každý deň vyhľadáva nové informácie v Google viac než 5 miliárd ľudí. Počet tých, ktorí na niektorý z výsledkov kliknú, je ale nižší o viac než 50 %. Vďaka feature snippets (odporúčané úryvky) ľudia nájdu odpoveď na svoj dopyt aj bez otvorenia stránky, z ktorej google čerpá informácie. Snippets môžu mať formu krátkeho odstavca, zoznamu či tabuľky. Aj v našich podmienkach sú na vzostupne, takže môžeme predpokladať, že v roku 2021 vznikne viac príspevkov optimalizovaných pre „nultú pozíciu” v Google. Vítaný bude obsah zameraný na také kľúčové slová, ku ktorým chce Google už teraz zobrazovať featured snippets. Naďalej budú dôležité mapy, lokálne výsledky vyhľadávania, optimalizované obrázky a profily na Google my Business.
Clubhouse, TikTok, LinkedIn
Hovorí sa, že človek je prirodzene nastavený tak, aby odolával zmenám. Aj preto niektorí ľudia pevne veria, že boom okolo nových sociálnych sietí zmizne rovnako rýchlo, ako vznikol. Možno nakoniec budú mať pravdu. Faktom ale je, že záujem o nové appky pre mladých stúpa raketovou rýchlosťou.
Tak napríklad Clubhouse, aplikácia založená na audio hovoroch, do ktorej sa zatiaľ dostanete iba s pozvánkou od priateľa, získala za 2 mesiace takmer 6 miliónov nových používateľov. Aplikácia TikTok rozhodne nezaostáva. Odborníci z analytickej platformy Appannie predpokladajú, že TikTok bude v roku 2021 používať 1.2 miliardy ľudí. Čo z toho vyplýva? Nové sociálne siete vytvárajú nový marketingový priestor. Ak ich používa aj vaša cieľovka, bola by škoda nevyužiť to.
Pre profesionálov v odbore a B2B marketing bude naďalej dôležitý LinkedIn. Táto sociálna sieť prichádza v roku 2021 s novými funkciami a nástrojmi, pomocou ktorých môžu značky organicky zvýšiť svoj dosah. Podniky budú môcť v profiloch vytvárať zoznamy služieb a produktov. Novinkou sú aj stories, teda príbehy podobné tým na Instagrame alebo Facebooku, ktoré budú mať dostupnú „swipe up” funkciu pre všetky spoločnosti. Vďaka novým funkciám môžete zvýšiť kvalitu publika a získať prehľad o aktivitách ľudí, ktorí prichádzajú do kontaktu s vaším profilom.
Rozšírenie newsjacking-u
Kvôli rýchlym zmenám v spoločnosti upriamuje pozornosť na aktuálne správy veľký počet ľudí. Flexibilné spoločnosti môžu tento fakt využiť vo svoj prospech. Newsjacking, alebo „marketing v reálnom čase”, nie je nový koncept. Predpokladá sa však, že v najbližšom období bude prepojenie spravodajstva s marketingom narastajúcim trendom. Ak sa spoločnosti podarí informovať ľudí o najnovších správach skôr, než novinárom, môžu získať mediálnu pozornosť a výrazne (hoci len na krátky čas) zvýšiť povedomie o značke. Súčasťou newsjacking-u sú aj odborné vyjadrenia od zastupiteľa značky pre médiá, ktorých budeme v roku 2021 pravdepodobne vidieť viac a viac.