Vo svete online marketingu chce byť každý číslo jeden. Dosiahnutie tohto cieľa však nie je také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Musíte investovať svoj čas, vybudovať stratégiu a hlavne nepoľaviť. Akonáhle sa totiž stanete úspešnými, musíte vynaložiť rovnaké úsilie na udržanie vašej pozície. Dôležitý je preto audit marketingovej stratégie alebo komunikácie na sociálnych sieťach, ktorý vám umožní identifikovať slabiny a následne zlepšiť nedostatky. Pravidlá v marketingu a algoritmy vyhľadávačov sa neustále menia a vyvíjajú.
Potrebujete audit marketingovej stratégie, webstránky alebo e-shopu?
Audit webstránky, e-shopu alebo marketingu je služba, ktorú využije každá firma, či už v online iba začína alebo je veľkým hráčom. Určite by ste mali pouvažovať o audite, ak chcete váš biznis posunúť na novú úroveň, alebo sa vás týka jeden z nasledujúcich príznakov:
- návštevnosť vašich webových stránok klesá,
- nedosahujete svoje predajné ciele alebo ich chcete zvýšiť,
- máte nízku interakciu na sociálnych sieťach,
- vysoká cena za konverziu,
- investície do marketingu sú neefektívne v porovnaní s vašim obratom – máte vysoký pomer nákladov na vytvorený obrat,
- chcete znížiť mieru odchodov na webových stránkach,
- chcete zlepšiť mieru prekliknutia / množstvo konverzií v e-mail marketingu a podobne.
SEO audit webstránky alebo e-shopu
Srdcom digitálnej marketingovej stratégie je SEO, ktoré pomáha zlepšovať organickú návštevnosť a umiestnenie vo vyhľadávačoch. Podľa Econsultacy report až 61% spotrebiteľov pred samotnou kúpou produktu využíva vyhľadávač. Na Slovensku je to hlavne vyhľadávač Google. Z toho vyplýva, že ak chcete zvýšiť predaj, mali by ste mať webstránku alebo e-shop optimalizovanú pre vyhľadávače. Pre identifikáciu vašej aktuálnej pozície a odhalenie problémov je vhodný SEO audit. Po nastavení správnej SEO stratégie môžete dosiahnuť výborné predajné výsledky. Ako je možné optimalizovať SEO už od začiatku dobre vysvetlí naša SEO case study Lulubee.
Analýza kľúčových slov
Prvým a veľmi dôležitým krokom je analýza kľúčových slov a hlavne jej správne využitie. Napríklad ak chcete vytvoriť kvalitný obsahový plán, optimalizovať obsah, tvoriť interné odkazy a umiestniť správne kľúčové slová na webstránke. Zamerajte sa na to, čo ľudia hľadajú a top kľúčové slová, aby ste nerobili až príliš širokú analýzu, ktorú vaše marketingové oddelenie nemá šancu využiť alebo s ňou stratí príliš veľa času zbytočne. Dajte si ale pozor na zbytočný obsah s množstvom opakovaní kľúčových slov, pretože takýto obsah bude pre čitateľov umelý a neatraktívny. To neocení ani Google. Analýza kľúčových slov môže byť komplexná, alebo zameraná na konkrétny účel – SEO, nastavenie reklamných kampaní v Google Ads, tvorba obsahového plánu a optimalizácia vášho blogu. S ňou sa často spájajú aj návrhy na témy pre blog.
On-Page optimalizácia
Pri audite webstránky identifikujete chyby na webstránke, ako sú duplicity, zlá štruktúra formátovania, odkazy na nefunkčné stránky, nedostatočný obsah, stránky bez obsahu alebo pridanej hodnoty. Problémom môže byť aj vysoký čas načítania stránky, interné prepojenia, nefunkčné odkazy (404), nesprávne použitie presmerovania (301) a podobne. S diagnostikou chýb na webstránke pomôžu aj rôzne nástroje, ako napríklad bezplatný nástroj Google Search Console či náš obľúbený, ale platený MOZ. Chyby odhalí aj užitočný nástroj Web Page Test.
Off-Page optimalizácia
Skontrolujte relevantnosť spätných odkazov na vašu stránku. Sú existujúce odkazy na vašom webe z domén s vysokou autoritou? (Viac na tému autorita domény.) Odmietnite spätné odkazy zo spamových webových stránok. Vytvárajte nové spätné odkazy a skontrolujte, či dodržiavate smernice Google. Inšpirácie pre linkbuilding môžete hľadať u konkurencie, cez rôzne nástroje ako Moz, Marketing Miner alebo a iné. Odporúčame pomocou nich vytvoriť zoznam spätných odkazov konkurencie, stanoviť priority a následne sa pustiť do ich získavania.
Technická stránka, dizajn a responzíva
Má vaša stránka správnu štruktúru? Máte v poriadku zdrojový kód a technické riešenie? Sú všetky formuláre, tlačidlá a ďalšie položky funkčné? Funguje váš web správne vo všetkých prehliadačoch? Je stránka kompatibilná pre mobilnú verziu? Web v dnešnej dobe musí byť responzívny a myslieť na užívateľa prichádzajúceho z mobilných zariadení, keďže až 60 – 80 % návštev je tvorených práce týmito návštevníkmi. Neoptimalizované stránky a obsah pre mobily nehodnotí zle len Google, ale výrazne znižujú konverzný pomer pri návštevách z týchto zariadení. Ako vyzerá vaša stránka pri zobrazení v rôznych zariadeniach si môžete prezrieť napríklad cez aplikáciu MobileTest.me. V skratke audit dizajnu a technického riešenia vašej webstránky alebo e-shopu identifikuje slabiny a zodpovedný konzultant navrhne riešenia, ktoré môžu zásadne zvýšiť váš konverzný pomer.
Audit rýchlosti webstránky alebo e-shopu
Osobitne alebo ako súčasť komplexného auditu webstránky môžete zrealizovať audit rýchlosti webstránok. Rýchlosť ako faktor pre zobrazovanie na lepších pozíciách v Google naberá postupne na vážnosti. Google chce motivovať weby k poskytovaniu lepších služieb. Ľudia nechcú čakať, čo diskvalifikuje pomalé webstránky. Rýchlosť zároveň ovplyvňuje samotné predaje online. Preukázalo sa, že aj malým zrýchlením sa zvyšuje konverzný pomer .
Pre rýchly audit a identifikáciu problémov na vašej stránke odporúčame tieto dva nástroje:
- WebPageTest – nástroj na identifikáciu zdrojov, ktoré spomaľujú váš web alebo e-shop pri rôznych lokalitách, prehliadačoch a rýchlostiach internetu.
- PageSpeed Insights – nástroj, ktorý indikuje, akú má webstránka výkonnosť na Chrome UX Report a ponúka odporúčania možnej optimalizácie.
Audit sociálnych sietí vašej komunikácie na Facebook, Instagram a Linkedin
Zatiaľ čo vyhľadávače pomáhajú nájsť informácie týkajúce sa produktu, sociálne siete zákazníkom pomáhajú získať informácie o reputácii produktu alebo spoločnosti. Okrem toho sú sociálne siete silným nástrojom na budovanie komunity a získavanie spätnej väzby. Na Slovensku využíva nejakú sociálnu sieť aspoň raz za mesiac 7 z 10 dospelých. Identifikujte sociálne siete, kde trávi vaša cieľová skupina najviac času a investujte do obsahu a komunikácie práve tam. Veľmi dôležité je nastavenie reklamných kampaní cez Facebook alebo Instagram, cielenia a znovu oslovenie zákazníka, ak napríklad nedokončil na vašom e-shope objednávku. Využívajte príležitosti, ktoré vám sociálne siete prinášajú. Komplexnejší audit vašej komunikácie cez sociálne siete je vhodné robiť každých 3 – 12 mesiacov, s ohľadom na váš rozpočet.
Cieľová skupina a vhodný čas publikovania príspevkov
Prvým bodom v rámci auditu sociálnych sietí je správne zvolenie vašej cieľovej skupiny. Analyzujte svojich sledovateľov podľa polohy, veku, demografických údajov. Sledujte, kedy sú online a zdieľajte obsah v danom čase. Táto prax vám môže pomôcť zvýšiť organický dosah a engage. Sledujte nové trendy a reagujte na ne. Sociálne siete sú rýchlo sa vyvíjajúci segment a to čo platilo dnes, nemusí platiť zajtra, aj vďaka neustále sa meniacemu algoritmu. Audit odhalí slabé miesta vašej stratégie a nastavení reklamných účtov.
Obsahová stratégia a kvalita príspevkov
Na dosiahnutie solídnej aktivity musíte na sociálne profily pravidelne pridávať príspevky. Nezabúdajte na podrobne vyplnený profil, kvalitné obrázky a odkazy na web a ostatné sociálne siete. Zdieľajte informatívny obsah z vlastných webových stránok a nezabudnite na lifestyle príspevky, ktoré ľudia radi čítajú a zdieľajú. Priebežne sledujte konkurenčné (domáce i zahraničné) kanály. Nezabúdajte na komunikáciu s fanúšikmi a odpovedanie na správy či komentáre. Vyhodnocujte výsledky prostredníctvom mesačných reportov, ktoré vám pomôžu rýchlejšie identifikovať slabé miesta a efektivitu vašich kampaní. Prečítajte si tiež náš článok ako efektívne spravovať sociálne siete pre e-shop.
Audit Content Marketingu
Generovanie kvalitného obsahu nestačí. Je potrebné šíriť obsah tak, aby sa dostal k ľuďom, pre ktorých bol napísaný. Blog je predsa jedinečný priestor, prostredníctvom ktorého môžete komunikovať svoje myšlienky, dať čitateľom hodnotu a budovať s nimi vzťah. Blog dá vašej spoločnosti hlas, dobre si preto rozmyslite, ako ho budete využívať. Je tiež dôležité okrem tvorby obsahu daný obsah aj marketingovo propagovať. Na to je potrebný obsahový plán a obsahová stratégia, ktorá by mala vychádzať z auditu.
Prieskum publika a definovanie cieľovej skupiny
Identifikovanie správnej cieľovej skupiny je základným krokom pre každú úspešnú kampaň, ale aj pre samotnú tvorbu obsahu. Ak s ňou chcete pracovať, je potrebné pochopiť čo ju zaujíma a po čom má dopyt. Zistíte tak, aký typ obsahu je pre ľudí zaujímavý. Zaujmite aktuálnym či zábavným obsahom ale aj témami, ktoré s vašou stránkou súvisia na základe analýzy kľúčových slov. Pri oslovení cieľovej skupiny je dôležitá aj pridaná hodnota pre čitateľa, z pohľadu majiteľa e-shopu aj počet návštevníkov z vyhľadávačov a predaj.
Obsahová stratégia a optimalizácia obsahu
Naplánujte si obsahovú stratégiu. Váš obsah by mal byť optimalizovaný tak pre čitateľa, ako aj pre vyhľadávače. Aplikujte najlepšie stratégie SEO, ktoré vám pomôžu zaradiť sa do výsledkov vyhľadávania. Pomôže aj recyklovanie starších článkov, ak to robíte správne. Obsah neznamená len blog, ale aj rôzne ďalšie formáty ako video, príspevky na sociálnej sieti a každá podstránka na webstránke. Jednoducho sa dá povedať, že obsah môžete zlepšovať donekonečna, ale len audit vám napovie, čo je naozaj dôležité pre váš projekt a čo vám môže priniesť najväčší prínos. Myslite aj na rôzne formy marketingu ako affilate marketing, či webové portály na šírenie vášho obsahu.
Audit platenej reklamy a PPC kampaní
Dlhodobá správa kampaní v Google Ads zvyčajne skĺzne do rutiny. Ak ste spokojní s výkonnosťou, ľahko podľahnete dojmu, že nie je čo zlepšiť. Audit PPC kampaní vás môže vyviesť z omylu. Bez správneho nastavenia platenej reklamy môžete prísť o svoje peniaze pekne rýchlo a výsledok sa nedostaví. Je potrebné mať čo najskôr kampane s efektívnou cenou za konverziu a čo najvyšším ROAS, ale to sa nedá spraviť čarovným prútikom. Po audite sa dajú nastaviť reálne očakávania. Opäť je vhodné mať spracovanú analýzu kľúčových slov.
Kedy potrebujete audit PPC kampaní?
Audit sa zíde aj vtedy, keď ste spokojní s výkonom kampaní. Jeho úlohou je odhaliť miesta, kde sa dá vyťažiť ešte viac. Alebo ušetriť. Keď hovoríme o PPC, väčšina firiem investuje svoj rozpočet do služby Google Ads. Pred samotným spustením kampaní by nemala chýbať analýza kľúčových slov. Uistite sa, že cielite na správne kľúčové slová. Máte dostatočne efektívne cielenie? Aké je skóre kvality vašich reklám? Robíte retargeting? Filtrujete vylučujúce kľúčové slová? Tiež je potrebné skontrolovať, na aké kľúčové slová cielia vaši konkurenti.
Ako často robiť audit Google Ads kampaní?
Audit kampaní v Ads odporúčam raz za 3 až 6 mesiacov, ale hlavne ak sa objavia tieto príznaky:
- máte problémy s výkonnosťou účtu – vysoké CPC, nízky výnos, vysoká cena za konverziu,
- hľadáte nové príležitosti,
- kampane ste mali dlhšie vypnuté,
- preberáte Google Ads účet a kampane ako PPC špecialista po inom správcovi účtu.
Cielenie PPC kampaní
Tejto akcii venujte špeciálnu pozornosť. Existuje viacero možností cielenia, napríklad geografické oblasti, demografické údaje a typ zariadenia. To všetko sú kľúčové faktory pre úspešnú kampaň Google Ads. Akonáhle nájdete relevantné, najviac konvertujúce regióny, zariadenia a mestá, nastavte nové kampane tak, že im pridelíte maximálny rozpočet pre lepšiu návratnosť investícií. Tiež môžete nastaviť samostatné kampane tak, že im pridelíte maximálny rozpočet, aby ste dosiahli väčší počet kliknutí/konverzií.
Relevantnosť reklamy
Jeden z najdôležitejších faktorov úspešnej kampane. Skóre kvality reklamy určuje, aká relevantná je vaša reklama pre systém Google Ads. Spoločnosť Google vypočíta skóre kvality prostredníctvom MP reklamy, kópie reklamy a vstupnej stránky. Skóre kvality priamo ovplyvňuje vaše ceny za kliknutie (CPC) v rebríčku reklám v službe Google, takže by ste tento faktor rozhodne nemali podceňovať. Prečítajte si viac v našom článku ako efektívne spravovať PPC kampane vrámci Google Ads
Pár trikov na optimalizáciu reklám
- Použite hlavné kľúčové slovo v hlavičke svojej reklamy. Zvýši to jej relevanciu a vaša reklama bude efektívnejšia.
- Adresa URL by mala byť krátka a výstižná a mala by obsahovať vaše cieľové kľúčové slovo. Môžete vynechať https a www, aby ste získali viac miesta pre svoje kľúčové slovo.
- Ak chcete získať vyššiu mieru prekliknutia, napíšte chytľavý popis a pridajte jasné CTA.
- Uveďte výhody nákupu u vás, ako je bezplatná doprava, špičkový zákaznícky servis, doručenie do 48 hodín alebo iné.
- Reklamu by ste mali optimalizovať A/B testovaním. Otestujte svoju reklamu zmenou titulkov a popisu. Malá zmena vám môže pomôcť získať vyššiu konverziu. Vykonajte viaceré A/B testy s vašimi reklamami na rôznych typoch publika, aby ste našli najvýhodnejšiu reklamu, do ktorej investujete svoj budget s vysokou návratnosťou.
Rada na záver
Nestačí len optimalizovať svoje reklamy. Mali by ste tiež optimalizovať vstupnú stránku, aby ste mali vyšší konverzný pomer a teda viac objednávok za rovnaký rozpočet. Je možné, že používateľ sa po návšteve vstupnej stránky vráti späť z dôvodu zlého dizajnu, textu alebo irelevantnosti. Efektivita platených kampaní môže byť nižšia, pokiaľ je vaša stránka nová. Nakúpili by ste v internetovom obchode, ktorý nemá žiadne recenzie, alebo radšej v overenom e-shope?
Termín audit sa najčastejšie skloňuje na prelome starého a nového roku, kedy sa zvyčajne pripravuje nová marketingová stratégia, prípadne pri zmene dizajnu webstránky. Správne načasovaný audit vám prinesie zvýšenie efektivity marketingovej stratégie, sociálnych sietí, obsahového marketingu či platenej reklamy.