Webová stránka alebo webstránka je hypertextový dokument pre World Wide Web (WWW). Možno ho teda zobraziť na monitore alebo mobilnom zariadení v akomkoľvek prehliadači používateľa ako je Mozilla Firefox, Google Chrome, Internet Explorer a ďalšie. Webová stránka môže obsahovať text, grafiku alebo hypertextové odkazy na iné webové stránky a súbory. Často sa používa na poskytovanie informácií divákom prostredníctvom textu, obrázkov atď. Webovú stránku možno použiť aj ako spôsob predaja produktov alebo služieb.
Údaje nájdené na webovej stránke sú zvyčajne vo formáte HTML alebo XHTML. Nachádza sa na webovom serveri, ku ktorému je prístup možný zadaním URL adresy danej webovej stránky. Každá webová stránka je prepojená s jedinečnou adresou URL, dve stránky teda nemôžu mať rovnakú adresu URL.
Webová stránka je reprezentácia dokumentu, ktorý sa v skutočnosti nachádza na vzdialenom mieste. Informácie na webovej stránke sa zobrazujú online pomocou webového prehliadača. Webový prehliadač je pripojený k webovému serveru, kde je obsah webovej stránky hosťovaný prostredníctvom HTTP. Jednotlivé webové stránky sú indexované a hodnotené vyhľadávačmi, vďaka čomu sa objavujú vo výsledkoch vyhľadávania.
Prvky webovej stránky
Charles Eames raz povedal: “Detaily nie sú detaily. Oni tvoria dizajn”. Tento výrok nikdy neprestal byť pravdou a platí aj pri tvorbe webovej stránky. Pred vytvorením webovej stránky musíte najskôr zvážiť, z čoho by mala pozostávať, aby bola efektívna a užitočná, ale zároveň aj príťažlivá.
Ak premýšľate nad tvorbou webovej stránky, ktorá by bola zároveň e-shopom, vieme vám pomôcť na Midasto.sk, kde sa tím profesionálov postará o váš e-shop. Každá webová stránka je inak tvorená a odlišná. Na väčšine webstránok sa však nachádzajú niektoré alebo všetky z nižšie uvedených prvkov webových stránok.
- Hlavička, ktorá obsahuje názov stránky, logo alebo názov spoločnosti. Často býva odkazom, ktorý môže odkazovať späť na domovskú stránku alebo na hlavné kategórie webovej stránky a nachádza sa na vrchu alebo ľavom rohu každého webu.
- Možnosť vyhľadávania, ktorá umožňuje návštevníkovi prehľadávať obsah webovej stránky. Interné vyhľadávanie šetrí čas a energiu používateľa a poskytuje skratku k tomu, čo používateľ hľadá.
- Navigačný panel, často v ľavom hornom rohu, obsahuje odkazy na každú z hlavných častí webovej stránky.
- Odkazy na sociálne siete, pomocou ktorých návštevníci web stránky môžu navštíviť sociálne siete spoločnosti a zdieľať ich. Najčastejšie sa nachádzajú v päte webovej stránky.
- Nadpis, ktorý by mal byť umiestnený v hornej časti každej webovej stránky a mal by byť vytvorený pomocou HTML tagu <h1>.
- Tagy tvoria sekundárny prvok navigácie na webovej stránke. Najčastejšie sa tagy využívajú na blogoch alebo stránkach s homogénnym obsahom. Tag predstavuje kľúčové slovo, pomocou ktorého vedia používatelia prejsť, napríklad, na podobné články.
- Päta, obsahujúca akékoľvek dôležité informácie o spoločnosti alebo webovej stránke ako kontaktné údaje, sídlo spoločnosti, odkazy na sekcie používateľskej podpory alebo tlačidlo na odber noviniek.