Blog je špeciálne miesto, ktoré dodá vašej spoločnosti hlas. Prostredníctvom tejto služby dokážete komunikovať svoje myšlienky a budovať vzťah s vašimi čitateľmi. Už pri jeho založení si treba dobre rozmyslieť, ako budete túto platformu využívať.
Aké témy budete prinášať?
Ešte skôr, než sa pustíte do tvorby svojich prvých článkov, je dôležité sa zamyslieť, aké témy by mohli vašich zákazníkov zaujímať. Rozvrhnite si ich do určitých okruhov a na každý okruh si vymyslite aspoň päť tém. Dôležité je aj naplánovanie intervalov, v akých chcete svoje príspevky publikovať. Pokojne si svoje témy a časy rozplánujte na časovej osi.
Témy a okruhy vášho blogu sú naozaj nesmierne dôležité. Pokiaľ napríklad predávate hračky, vaša cieľová skupina budú najmä mamičky. Môžete písať príspevky len o hračkách a o vašich novinkách, avšak mamičky zaujíma aj veľa iných tém súvisiacich s materstvom, napríklad o zdraví, výchove, receptoch pre deti a podobne. Písanie však nie je jednoduchá práca. Prečítajte si o tom, ako zvýšiť produktivitu vášho písania.
Ako začať?
Nie každému ide písanie od ruky. Pokiaľ sa neviete donútiť ani k napísaniu prvého riadku, skúste si najskôr článok rozvrhnúť. Urobte si štruktúru, naplánujte si jednotlivé časti, popozerajte si, ako vašu tému pracovali iní a urobte si poznámky. Každý príspevok by mal mať úvod. Pokiaľ však neviete začať práve ním, nechajte si jeho písanie na koniec. Nezabudnite ho oddeliť iným formátovaním textu, napríklad kurzívou. Úpravu a editovanie článku si nechajte na ďalší deň alebo dajte svoj text na kontrolu ešte niekomu inému. Sami po dočítaní vášho článku chyby vidieť nebudete.
Na aký názov budú ľudia klikať?
Vhodnou pomôckou je urobiť si malý prieskum, aké témy v spojitosti s vaším článkom ľudia vyhľadávajú najčastejšie. Pokiaľ vám nenapadá úderný titulok, pracuje zatiaľ s pracovnými názvami, ktoré vám napadajú počas samotného písania. Keď je článok napísaný a vy sa na neho pozriete s odstupom, oveľa ľahšie sa vám bude vyberať ten najvhodnejší názov.
Aké formátovanie je najvhodnejšie?
Či už používate WordPress alebo iné formátovanie, článok je dôležité upraviť tak, aby bol príťažlivý pre čitateľa. Prinášame vám zopár tipov, ktorých sa držíme my.
Dôraz klaďte na obrázky
- Používajte obrázky s dostatočným rozlíšením a hlavne iba také, na ktoré máte právo, čiže vlastné fotky alebo obrázky s licenciou CC0, kúpené obrázky z fotobanky a podobne.
- Obrázky nesmú byť rozpixelované.
- Všetky titulné obrázky (featured image) musia mať rovnakú veľkosť.
- Fotky by mali mať ideálne do 100 kB, inak spomaľujú váš web.
- K obrázku zadajte vždy aj „alt text“.
- Ak používate WordPress, obrázok vždy nahrajte v správnej veľkosti a následne zvoľte možnosť „zobraziť v plnej veľkosti“.
- Pozor si dávajte aj na to, ako nazývate vaše obrázky, používajte v ich názvoch kľúčové slová.
Viac rád o optimalizácii obrázkov pre web nájdete v našom článku.
Ako nám pomôžu meta údaje?
Meta údaje sa zobrazujú ľuďom vo vyhľadávačoch. Vždy vypĺňajte meta title a meta description, pokiaľ vám vaša blogovacia platforma ponúka túto možnosť. Meta title sa zobrazí ako názov článku. Mal by obsahovať kľúčové slová, znieť prirodzene a mal by sa snažiť obsiahnuť frázu, ktorú vaša cieľová skupina môže vyhľadávať najčastejšie.
Meta descripion je približne 160 znakov dlhý text, ktorý by okrem iného mal obsahovať opäť aj kľúčové slová, oboznámenie návštevníka s textom a vyzvať čitateľa, aby si prečítaj viac.
Je URL dôležité?
URL adresa je v podstate link na konkrétny obsah na vašej stránke v rámci internetu. WordPress, ale aj iné platformy umožňujú nastaviť si, ako bude vaše URL vyzerať. Vyhnite sa tomu, aby nebolo URL zbytočne dlhé. Zväčša sa zhoduje s titulkom textu, vy ju však pokojne môžete skrátiť na 3 až 4 slová. Vždy názov adresy meňte tak, aby bol prehľadný, vyhnime sa kódom a nezmyselným slovám.
Čo sú značky a kategórie?
Zaradením článkov do kategórií bude váš blog prehľadnejší, čitatelia v ňom budú vedieť rýchlejšie vyhľadávať. Značky (tagy) naznačujú, o čom váš článok bude. Obľúbená praktika je aj tzv. mapa značiek, ktorá zobrazuje najčastejšie používané tagy zvýraznené najväčším fontom.
Zhrnutie
Blogovanie môže znamenať oveľa viac práce, než len obyčajné napísanie textu. Treba ho aj správne naformátovať. Ovplyvňuje to nie len čitateľov dojem z článku, ale aj vašu pozíciu vo vyhľadávaní.