Ako funguje algoritmus na Instagrame? Pre mnohých ľudí je táto otázka záhadou. Zdá sa im, že príspevky sa zobrazujú v náhodnom poradí, cielia ich reklamy na produkty, o ktoré sa vôbec nezaujímajú a neukazuje sa im to dôležité (a to sú predsa rozkošné zvieratká, ktorých je plný Instagram). A teraz vážne. Porozumenie algoritmu, na základe ktorého funguje Instagram, vôbec nie je také zložité, ako sa na prvý pohľad zdá.

Rúško tajomstva

V roku 2016 sa Instagram vzdal chronologického radenia príspevkov a pohneval si tým veľa užívateľov. Tí mali pocit, že sa im zobrazuje minimum príspevkov od followerov a vidia menej relevantných príspevkov všeobecne. Viac ako 800 miliónov jej užívateľov dnes vidí nad 90 percent príspevkov od followerov a trávia na sociálnej sieti výrazne viac času. Samozrejme, gigant ako Instagram nemôže prezradiť úplne celý algoritmus a jeho časť aj doposiaľ zostáva utajovaná.

Aké sú kritéria zobrazovania?

Existujú tri hlavné faktory, na základe ktorých sa sociálna sieť rozhodne, v akom poradí sa príspevky zobrazia.

1. Záujem

Prvé kritérium je založené na tom, ako veľmi Instagram predpokladá, že sa zaujímate o daný príspevok. Tento predpoklad je vytvorený na základe vášho predošlého správania sa pri podobnom obsahu. Ak lajkujete jeden príspevok Kim Kardashian za druhým, jej príspevky sa vám budú zobrazovať prioritnejšie ako ostatné.

2. Aktuálnosť

Ako dávno bol príspevok zverejnený? Instagram priorizuje príspevky, ktoré sú nedávne, pred tými, ktoré boli zverejnené pred viac ako týždňom. No v súčasnosti hrá čas, kedy bol príspevok zverejnený stále menšiu a menšiu úlohu.

3. Vzťah

Tretím faktorom je váš vzťah s osobou, ktorá príspevok zverejnila. Ľudia, s ktorými ste mali v minulosti spoločné interakcie sa vám zobrazia na vyšších priečkach. Medzi tieto interakcie patrí napríklad vzájomné označovanie na fotkách alebo komentovanie príspevkov.

Okrem troch hlavných faktorov, ktoré ovplyvňujú algoritmus Instagramu, existujú ešte ďalšie tri faktory, ktoré sú síce menej dôležité, ale taktiež hrajú rolu v určovaní poradia príspevkov vo vašom feed-e.

Frekvencia

Ako často otvárate Instagram? Ráno, na obed a večer pred spaním? Raz do dňa? Každých 5 minút v práci? Áno, aj to ovplyvní algoritmus Instagramu, ktorý sa vám snaží ukázať najlepšie príspevky za čas, ktorý ste strávili žitím normálneho offline života mimo internetu (ak taký život vôbec žijete).

Sledovanie

Followujete všetko, čo uvidíte len aby ste mali follow for follow? Sledujete len obmedzený počet účtov, ktorých obsah vás zaujíma? Čím viac profilov sledujete, tým menej príspevkov uvidíte. Instagram bude vyberať zo širšej ponuky autorov a môže sa stať, že neuvidíte konkrétnu osobu.

Strávený čas

Čas, ktorý strávite na sociálnej sieti ovplyvní to, aké príspevky uvidíte. Ak celkovo trávite na Instagrame menej času, zobrazia sa vám počas krátkych periód iba tie najlepšie príspevky. Ak si ho scrollujete viac, čerpá z celého katalógu príspevkov a snaží sa vám ich ukázať čo najviac.

Ktoré témy fungujú na Instagrame

  • Behind the scenes
  • Vzdelávanie
  • Štýlové fotky produktov
  • Budovanie komunity
  • Inšpirácia (na čokoľvek, čo sa týky vášho biznisu)
  • Citáty (áno, na Instagrame stále fičia citáty všetkého druhu)

Ako zlepšiť marketing na Instagrame?

Pridávanie obsahu, ktorý vyvolá interakciu followerov s vaším profilom je najlepší spôsob, ako si vybudovať vzťah. Vhodné typy obsahu, ktorý podporuje interakciu s príspevkom sú také, ktoré vyzývajú na označovanie v komentároch alebo súťaže.Taktiež môžete vytvoriť interakciu s ľuďmi tým, že budete komentovať ich príspevky. Pri voľbe tohto spôsobu komunikácie si však dajte pozor, aby bol váš komentár relevantný k danému príspevku. V opačnom prípade môže pôsobiť ako spam a tie nemá rád ani Instagram, ani jeho používatelia.

  • Snažte sa upútať už svojou profilovou fotkou.
  • Vyšperkujte si text v BIO (v texte môže byť iba 150 znakov a jeden odkaz na web).
  • Firma s pekným profilom pôsobí profesionálnejšie.
  • Komentujte príspevky vašich followerov.
  • Spojte sa s influencermi.
  • Využívajte najnovšie features v stories a aktívne sa v nich snažte interagovať s followermi (Instagram stories každodenne využíva až 400 miliónov používateľov aplikácie a medzi tretie najsledovanejšie stories patria biznis profily.).
  • Vyzvite followerov, aby vám písali direct message.
  • Označujte lokáciu príspevku. Ak chcete aby aj vaša firma mala lokáciu, jednoducho si ju vytvoríte na Facebooku.
  • Vytvorte relevantné #, ktoré majú v názve vašu firmu, alebo sa jej priamo týkajú.
  • Verifikujte svoj profil. (Ani si neviete predstaviť, akú silu má tá malá biela fajočka v modrom kruhu.)
Instagram Madviso
Využite priestor v BIO na vašom Instagrame.

Ako zviditeľniť stories

  • Stories pridávajte počas dňa.
  • Pravidelne v nich používajte #.
  • Pridávajte ich konzistentne.
  • Označujte v nich polohu.
  • Pridávajte denné stickers a trendujúce gifká.
  • Vytvorte si vlastné pozadia pre vybraté stories, ktoré máte ukotvené v profile.

5 úspešných brand profilov na Instagrame za rok 2018

Asos 7,6 mil.

Úspešný britský eshop s oblečením stavia na obsah generovaný ambasádormi. Módny stylisti, ktorí pracujú pre Asos tiež pridávajú obsah na samostatné brand profily, ktoré sú priamo prepojené na ich hlavný kanál.

Tip: User generated content (UCG) je skvelý nástroj, ako priniesť pozornosť na váš profil.

Lululemon 2,6 mil. sledovateľov

Lululemon je značka dámskeho športového oblečenia zameraného na jógu. Na svojom profile tvoria obsah, ktorý motivuje ženy k zdravému životnému štýlu a naplnenému životu ku ktorému im pomôže aj toto oblečenie. Pridávajú mnoho krásnych lifestyle obrázkov.

Tip: Prostredníctvom lifestylových fotografií demonštrujte životnú zmenu, ktorú vám ich používanie prinesie.

Forever 21 15,3 mil. sledovateľov

Módny brand Forever 21 je známy najmä medzi mladými a teenagermi. Ich stratégia na Instagrame je založená na inšpirovaní novými lookmi, ktoré zaujmú ich cieľovú skupinu no do ich komunikácie zahŕňajú aj plus size modelky a zdieľajú tiež obsah generovný užívateľmi.

Tip: Nespoliehajte sa iba na zasiahnutie vaše cieľovej skupiny, naopak zahrnte do vašej komunikácie aj „niche“ sektor ktorý je často opomínaný.

Vans 13,1 mil. sledovateľov

Vans je aktuálne najúspečnejšou značkou tenisiek na Instagrame. Je tomu tak aj vďaka tomu, že nepridávajú repetitívne produktové obrázky ale namiesto toho stavili na showcase reálnych situácií, ktoré vzniknú pri kempovaní, surfingu či iných outdoorových aktivitách.

Tip: Do vašej komunikácie pridávajte obsah, ktorý poukazuje na reálne využitie produktov a ich praktickosť. 

Honest 872 tis.sledovateľov

Spoločnosť honest založila v roku 2011 herečka Jessica Alba a ponúka užitočné, efektívne, bezpečné a ekologicky udržateľné doplnky do domácnosti. Úspech na Instagrame si zaslúžila aj vďaka rôznym motivačným a inšpiračným citátom.

Tip: Repostujte príspevky a využite inšpiračné citáty, ktoré motivujú a podnecujú vašu cieľovú skupinu k interakcii.

Čo pre nás Instagram chystá v budúcnosti?

Jednou z noviniek, alebo teda staro-noviniek je možnosť pridať hudbu cez Spotify do stories. Vo veľa krajinách, ako napríklad susednom Česku táto featurka už funguje. Na Slovensku stále čakáme na jej povolenie. Okrem iného bude možný cez stories video chat medzi viacerými užívateľmi naraz.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *