Strácate sa v meta popisoch, kostrbatých vetách, tagoch či alt textoch a netušíte, čo všetko by malo byť obsahom článku na to, aby vašim čitateľom priniesol pridanú hodnotu a aby ho zároveň neprestali čítať už po prvých dvoch vetách? Prinášame vám jednoduchý návod, ako písať kvalitné články.

Napísať článok je jednoduché, no napísať kvalitný článok s výpovednou hodnotou, ktorý udrží čitateľovu pozornosť od začiatku až do samého konca je už o niečo náročnejšie. S našimi tipmi to však poľahky zvládnete aj vy.

Výber témy a jej relevantnosť

Prvým krokom k napísaniu výborného článku je výber relevantnej témy. Či už pôjde o tému, ktorá momentálne rezonuje v spoločnosti, nové trendy v oblasti vášho pôsobenia, nadčasovú tému, alebo oddychový či tematický článok na pobavenie, vaša voľba by mala byť založená na jej aktuálnosti a relevantnosti pre vašu webovú stránku.

To znamená, že v letných mesiacoch napríklad nebudete písať o najlepšej zimnej výbave na lyžovanie alebo že na webe zameranom na dopravné služby nezverejníte článok o tom, ako sa pripraviť na pohovor. Už na prvý pohľad vidíte, že v oboch prípadoch ide o nevhodné témy, ktoré majú nižšiu šancu zaujať a udržať čitateľovu pozornosť.

Spravte si prieskum témy

Oboznámte sa s tým, o ktoré témy majú vaši čitatelia najväčší záujem. Čítajú skôr odborné články, tipy, návody, lifestylové články alebo novinky? Vďaka čitateľnosti jednotlivých článkov jednoducho zistíte, ktoré témy majú najväčšiu čitateľnosť, a tým aj úspech. Na základe toho následne postavíte svoju stratégiu a prispôsobíte tomu tiež samotný výber témy.

Skvelým spôsobom, ako získať spätnú väzbu od vašich čitateľov či zákazníkov je i krátka anketa o tom, aké témy ich najviac zaujímajú, prípadne ktoré by na webe prijali. Tú môžete realizovať na webovej stránke rovno v článku alebo prostredníctvom vašich sociálnych sietí v prípade, že váš web takou funkciou nedisponuje. Ušetrí vám to množstvo času aj energie a zároveň získate nové tipy na články priamo od vašej cieľovej skupiny.

Píšte o tom, čo vás zaujíma

Ak je to možné, vyberajte si témy, ktoré by vás ako čitateľa samého zaujímali. Keď píšete článok iba z dôvodu blížiaceho sa deadlinu alebo prázdneho miesta v content pláne, je mimoriadne náročné získať si a udržať čitateľovu pozornosť. Samozrejme, nie vždy budete môcť písať iba o veciach, o ktoré sa sami zaujímate, no pútavé a záživné podanie témy môže rozhodnúť o tom, či si ľudia váš článok prečítajú alebo radšej kliknú na iný.

Skôr ako začnete písať

Pred tým, ako sa pustíte do písania, by ste nemali zabudnúť na niekoľko dôležitých krokov, ktoré vám zjednodušia celkový proces tvorby článku.

Prieskum kľúčových slov

Po výbere témy vám odporúčame realizovať prieskum kľúčových slov (hľadaných fráz), na ktorých postavíte článok. Pri písaní by ste totiž mali po celý čas myslieť aj na to, ako prilákať na stránku nových čitateľov. Jednou z overených možností je využívanie relevantných kľúčových slov, ktoré váš článok dostanú do povedomia a zlepšia jeho optimalizáciu SEO rovnako ako aj umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania. Tým rozšírite svoje publikum a získate nielen nových čitateľov, ale tiež potenciálnych zákazníkov.

Zamyslite sa nad slovami, podľa ktorých by ste hľadali článok na podobnú tému a využívajte ich v rôznych obmenách. Hlavné kľúčové slovo a sekundárne kľúčové slová súvisiace s vybranou témou vášho článku si môžete vyhľadať tiež cez bezplatné verzie programov pre kľúčové slová, ako napríklad Marketing Miner alebo Moz. Kľúčové slová následne nezabudnite využiť v nadpise, perexe, podnadpisoch i samotnom texte a popisoch obrázkov.

Výber hlavných kľúčových slov
Poradíme vám, ako vybrať vhodné kľúčové slová do článku.

Ako si vybrať vhodné zdroje

Ak nepatríte medzi odborníkov v oblasti, o ktorej píšete, tak budete s najväčšou pravdepodobnosťou potrebovať relevantné zdroje. Tie nájdete v online databázach alebo vo vyhľadávači pomocou kľúčových slov. Okrem toho, že vám pomôžu prilákať nových čitateľov vďaka nim získate vhodné zdroje pre váš článok. Ideálne je vybrať si niekoľko zdrojov v slovenskom i cudzom jazyku z relevantných webových stránok.

Pri niektorých témach nezohráva dátum publikovania príliš veľkú rolu. Pokiaľ ale ide o technológie, inovácie či rôzne trendy, dávajte si pozor na to, aby ste si vždy vyberali čo najaktuálnejšie zdroje, ktoré budú disponovať najnovšími informáciami. Vašich čitateľov tak nebudete informovať o niečom, čo už nie je aktuálne.

Pri písaní vám pomôže osnova

Vybrali ste si niekoľko relevantných zdrojov, no neviete, čo ďalej? Každý zdroj si pozorne prejdite a poznačte si, ktoré pasáže by ste chceli zahrnúť vo svojom článku. Existuje kvantum článkov na rovnakú či podobnú tému, pričom každý autor ju môže poňať iným spôsobom. Spravte si preto menší prieskum v rámci nájdených zdrojov a na základe toho si načrtnite osnovu, ktorej sa budete pri písaní následne držať.

V prípade, že vám v zdrojoch chýba nejaká informácia, ktorú by ste na vašom blogu radi obsiahli, ako napríklad rozdiely, pozitíva, negatíva či história produktu, dohľadajte si vhodné zdroje podľa relevantnej frázy, resp. kľúčových slov.

Content kvalitného článku na webovej stránke
Vylepšite content vašej webovej stránky pomocou podnadpisov, obrázkov či videí.

Komponenty článku a čo je ich obsahom

Každý článok môžeme rozdeliť na niekoľko častí, a to:

  • titulok (nadpis úrovne 1 a H1 v HTML kóde)
  • perex
  • úvod
  • jadro
  • záver

V jednotlivých častiach čitateľa postupne oboznamujeme s témou, pričom pre lepšiu prehľadnosť môžeme pridať aj podnadpisy úrovne 2 (H2) a následne úrovne 3 (H3). V článkoch môžeme postupovať chronologicky od najstarších po najnovšie udalosti, prípadne od najnovších po najstaršie, no pri publicistických témach sa najčastejšie využíva logická postupnosť. Čitateľovi tak poskytneme základ, na ktorý nadviažeme a náležite ho rozvíjame prostredníctvom ďalších informácií.

Ako by mal vyzerať titulok

Ideálny titulok alebo nadpis článku by nemal byť ani príliš krátky, ani priveľmi dlhý. V závislosti od nášho zamerania tomu prispôsobíme aj samotný titulok. Ak je napríklad naším cieľom poskytnúť čitateľovi niekoľko tipov či návod na konkrétnu oblasť, zvolíme nadpis, ktorý bude najviac odrážať túto myšlienku (Poradíme vám, ako napísať dobrý článok).

Titulok môže mať, samozrejme, tiež formu otázky (Ako napísať článok, ktorý zaujme?), môže obsahovať priamu reč v prípade, že ide o rozhovor (Sára Nováková: Napísať dobrý článok je celkom jednoduché), alebo zoznam nadpisov (5 tipov, ako na dobrý článok). Najdôležitejšie je vyzdvihnúť podstatu článku a vymyslieť pútavý titulok, aby bolo čitateľovi už na prvý pohľad jasné, o čom text bude a aby si ho zároveň chcel prečítať. Pokúste sa využiť hlavné alebo sekundárne kľúčové slovo a buďte originálny.

Čo je to perex

Súčasťou dobrého článku je aj krátky perex (2 – 3 vety, ideálne okolo 300 znakov), v ktorom stručne zhrniete obsah článku. Slúži na doplnenie titulku a načrtnutie obrazu o tom, na čo sa bude text zameriavať a čo od neho môže čitateľ očakávať. Pomocou perexu tak čitateľovi v krátkosti predstavíte problematiku a ideálne ho prijmete k tomu, aby si článok prečítal. Pre grafické odlíšenie ho môžete zvýrazniť boldom alebo kurzívou. Opäť odporúčame využiť relevantné kľúčové slová a spomenúť iba tie najdôležitejšie informácie.

Na čo slúži úvod článku

Po zaujímavom titulku a stručnom perexe prichádza na rad úvod. V ňom môžete čitateľovi viac popísať riešený problém, vysvetliť základné pojmy, s ktorými budete pracovať či len priblížiť, čomu všetkému sa budete v článku venovať. Je na vás, o čom sa rozhodnete písať v úvode, no pamätajte, že slúži na to, aby čitateľa vtiahol do problematiky.

Využiť môžete kľúčové slová či dokonca hypertextové prepojenia ako odkazy na iné externé alebo interné články. Pre zvýraznenie dôležitých častí môžete vybrané slová či vety vyboldovať, čím na ne upriamite čitateľovu pozornosť. Pri priamej reči zas môžete využiť kurzívu – nie je to nevyhnutné, no ak sa už rozhodnete pre označovanie priamej reči kurzívou, držte sa toho v celom texte.

Choďte priamo k veci a text rozdeľujte na odseky, aby bol pre čitateľa ľahšie čitateľný. Jeden odsek by mal mať najviac 3 až 4 vety, pričom do úvahy treba brať dĺžku viet rovnako ako logickú následnosť informácií a ucelenosť textu. V jednom odseku by ste sa tak mali venovať jednej téme a v ďalšom prejsť na nasledujúcu, prípadne rozvinúť tú predchádzajúcu.

Jadro článku alebo hlavná myšlienka textu

V jadre by ste sa mali zamerať na podanie hlavnej informácie v logickej postupnosti. Jednotlivé časti môžete kvôli prehľadnosti a ľahšej orientácii v článku oddeliť pomocou odsekov, podnadpisov, citácií, zoznamov, obrázkov alebo videí. Rovnako ako aj v úvode, nebojte sa využívať kľúčové slová, boldovanie, hypertextové prepojenia či priamu reč.

Pri obrázkoch si dávajte pozor na príliš veľké fotografie, ktoré by mohli spomaľovať rýchlosť načítavania vašej webovej stránky a obrázky s malým rozšírením, ktoré by boli naopak rozmazané a na webe by nepôsobili dobre. Rozmery jednotlivých obrázkov rovnako ako titulnej fotografie budú závisieť od rozloženia vášho webu. Nezabúdajte na optimalizáciu obrázkov pre vyhľadávače a popisy obrázka. Rozlišujeme:

  • nadpis – názov obrázka, ktorý by mal obsahovať kľúčové slová (dôležitý pre SEO),
  • alt text – alternatívny text na označenie obrázka za pomoci kľúčových slov (dôležitý pre SEO),
  • titulok – plnohodnotná veta, ktorá slúži na pomenovanie obrázka s využitím kľúčových slov (na webovej stránke sa zobrazí vtedy, keď po obrázku prejdete kurzorom),
  • popis – plnohodnotná veta s relevantnými kľúčovými slovami, ktorá predstavuje opis obrázka (na webe sa zobrazuje pod konkrétnym obrázkom).

V súvislosti s obrázkami je taktiež potrebné vyzdvihnúť dôležitosť využívania vlastných fotografií alebo obrázkov z bezplatnej fotobanky, ako unsplash.com, pixabay.com či freepik.com, aby z vašej strany neprišlo k porušeniu autorských práv.

Čo by mal obsahovať záver článku

Záver predstavuje krátke zhrnutie článku. Mali by ste v ňom vyzdvihnúť najdôležitejšie informácie, ktoré boli spomenuté v texte a prípadne čitateľa odkázať na váš produkt, súvisiaci článok, poskytovanú službu, kariérnu ponuku alebo konkrétnu sekciu. Nebojte sa ho zakončiť otázkou, prípadne vyzvať čitateľa k akcii – napríklad aby vám zanechal komentár, lajkol či zdieľal článok, ak to webová stránka dovoľuje.

Nezabúdajte na meta prvky

Pre optimalizáciu SEO by ste nemali zabúdať ani na meta titulok (meta title) a meta popis (meta description). Meta titulok funguje ako nadpis, zatiaľ čo meta popis ako perex článku, ktoré sa čitateľovi zobrazia vo výsledkoch vyhľadávania s odkazom na váš článok. Preto v nich využite hlavné kľúčové slovo a sekundárne kľúčové slová a stručne zhrňte hlavnú podstatu článku. Pomocou nich ho potenciálny čitateľ ľahšie nájde.

Meta popisy na webovej stránke
Popíšte obsah vašej webovej stránky v meta popise.

Na čo si dávať pozor pri písaní článku

Hoci má každý autor osobitný štýl písania, existuje niekoľko vecí, ktoré by ste pri tvorbe článku nemali podceňovať.

  1. Vyvarujte sa dlhým vetám a zložitým vetným konštrukciám, ktoré sú ťažko čitateľné a nezrozumiteľné.
  2. Text si po sebe poriadne skontrolujte, aby sa v ňom nenachádzali preklepy z nepozornosti.
  3. Uistite sa, že máte text po gramatickej a štylistickej stránke v poriadku.
  4. Skontrolujte, či majú vaše odkazy správne presmerovania.
  5. Dbajte na jednotný štýl, font a veľkosť písma.
  6. Overte si, či máte správne navolené úrovne jednotlivých podnadpisov (H1, H2 a H3).
  7. Pri tvorbe URL adresy nie je potrebné uvádzať predložky.
  8. Dávajte si pozor na začiatočnícke chyby, ako rozdiel medzi spojovníkom a pomlčkou, bohemizmy, nespisovné slová, redundanciu (opakovanie slov), chýbajúce medzery pred %, rozdiel medzi privlastňovacími zámenami mojím/mojim a pod.
  9. Na konci článku nezabudnite uviesť zdroje, z ktorých ste v článku čerpali informácie.
  10. Pri článkoch môžete pridať tagy či priradiť ich do konkrétnych sekcií podľa témy, aby ich čitatelia na webe ľahšie našli.

Využite naplno potenciál vašej webovej stránky a tvorte content, ktorý vašich čitateľov zaujme a obohatí. Pri písaní článku sa riaďte našimi radami a buďte jedinečný. Je dôležité, aby ste v každom článku prišli s novou informáciou, pracovali s kľúčovými slovami a článok následne propagovali. Jedine tak zabezpečíte, že sa na váš web dostanú čitatelia, ktorí tam vďaka zaujímavému obsahu aj ostanú.